آمان در شبکه‌های اجتماعی


تیتر یکخوشبختیذهن و روان

۱۵ راه افزایش حس خوشبختی

راه‌های افزایش حس خوشبختی
102 بازدید

زندگی ما، مخصوصا در شهرهای بزرگ، استرس‌آور، شلوغ و پر از چالش‌های ریز و درشت است. در مقابل فرصت‌های فراوانی هم برای توسعه شخصیت، کسب رضایت، ایجاد دوستی، تجربه عشق، پیدا کردن هدف و انجام کارهای خوب برای دیگران وجود دارد. به هر حالت، در حالی که ممکن است به نظر برسد کسب و جست‌وجوی خوشبختی سخت یا مبهم است، راه‌هایی برای افزایش حس خوشبختی و شادی وجود دارد.

افزایش حس خوشبختی

۱- شادی را در چیزهای کوچک بیابید

زندگی از جمع لحظات کوچک ما تشکیل شده است. البته، حوادث مهمی هم در زندگی شخصی اتفاق می‌افتد که می‌توانند تغییرات چشمگیر و راه‌های جدیدی برای انسان ایجاد کنند. با این حال، زندگی روزمره با لحظات کوچک است که ادامه دارد؛ لحاظاتی که به ظاهر بی‌معنا هستند.

بادی متوجه باشید که در چیزهای کوچک است که می‌توانید شادی خود را پیدا کنید و حس خوشبختی خود را افزایش دهید. وقتی که به خودتان اجازه می‌دهید خوشحال باشید، لذت بردن آسان‌تر خواهد شد. دلپذیر بودن شیرجه در آب سرد یک دریاچه در یک روز گرم را احساس کنید. عطر و طعم یک وعده غذایی مورد علاقه‌تان را با تمام وجود حس کنید و و از حضور در کنار خانواده دوست‌داشتنی‌تان لذت ببرید. اینها چیزهای کوچکی هستند که اغلب به در زندگی ما اتفاق می‌توانند ولی کمتر حواسمان به آنها هست و متوجه‌شان می‌شویم.

به یاد داشته باشید که همین لذت‌های کوچکند که برای شما شادی می‌آفرینند.

 

۲- هر روزتان را با یک لبخند شروع کنید

این بیشتر از یک پیشنهاد ساده است. این توصیه توسط علم حمایت می شود. بر اساس یک تحقیق، هنگامی که شما لبخند می‌زنید، نه تنها موجب تحریک عضلات لبخند در دیگران می‌شوید، بلکه برای خود شما هم مفید است. لبخند، مدارهای مغزی عصبی را که با افزایش حس خوشبختی مرتبط است، فعال می‌کند. حس خوشبختی هم به شما لبخند می‌زند، به‌ویژه هنگامی که آن را به طور منظم انجام دهید.

شاید برای بسیاری از شما هم مشخص شده باشد که افرادی که بیشتر لبخند می‌زنند افراد جالب‌تری در جمع‌ها هستند. البته نه لبخندهای مصنوعی و زورکی. بهتر است برای اینکه لبخند زیباتری داشته باشید زمانی که تنها هستید با خودتان تمرین کنید و بعد از مدتی اثرات بسیار آن را ببینید.

 

۳- با دیگران ارتباط برقرار کنید

تاثیر ارتباطات اجتماعی بر افزایش حس خوشبختی توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته و ثابت شده است. اگر به آدم‌های اطرافتان توجه کنید خودتان متوجه می‌شوید که مردم بیشتر دوست دارند وقتشان را با خانواده و دوستان بگذرانند؛ رفتارهایی که با افزایش حس خوشبختی در آنها مرتبط است. تحقیق دیگری هم نشان می‌دهد که خوشبختی یک پدیده جمعی است و خوشبختی افراد وابسته به خوشبختی کسانی است که با آنها ارتباط اجتماعی دارند.

از این‌رو اولا ارتباطات اجتماعی‌تان را گسترده‌تر کنید، به مهمانی بروید و سعی کنید با افرادی که حس خوشبختی بیشتری دارند معاشرت کنید.

 

۴- آن کارهایی را انجام دهید که به آنها علاقه‌مندید

اگر در زندگی روزمره‌تان کارهایی وجود دارد که طی انجام آنها به سختی متوجه گذشت زمان می‌شوید یا نمی‌توانید انجام آن کار را به عقب بیاندازید، یا وقتی با فرزندتان بازی می‌کنید از شادی لبریزید و شور و شوق شما را فراگرفته، دقیقا در حال انجام کاری هستید که از آن لذت می‌برید. لذت بردن از علاقه‌هایتان به افزایش شادمانی و افزایش حس خوشبختی شما کمک می‌کند و بر خلاف تصور اصلا خودخواهی نیست. زمانی که شما بیشترین اشتیاق را به انجام کاری دارید، در واقع با انجام آن کار استعدادهای خود را شکوفا می‌کنید، افق‌های پیش‌رویتان را می‌گشایید و به عزت نفس خود کمک می‌کنید.

 

۵- به آن چیزهایی که دارید توجه کنید و شکرگزار آنها باشید

هرکس چیزهای در زندگی خود برای شکرگزاری دارد. شاکر بودن به معنای این است که فرد قدردان داشته‌های خود باشد. بسیاری از ما از نعمت‌های بسیاری برخورداریم. بخشی از روز را به داشته‌هایتان فکر کنید و به خاطر داشتن آنها خوشحال باشید. سلامتی، خانواده دوست‌داشتنی، روابط دوستانه رضایت‌بخش، رایطه عاطفی لذت‌بخش و بسیاری داشته‌های دیگر که کاملا شخصی هستند و شما می‌توانید تا بی‌نهایت آنها را لیست کنید. شکرگزاری و قدردان بودن باعث افزایش حس خوشبختی در شما می‌شود که مبنایی علمی هم دارد. تحقیقی نشان می‌دهد که این امر علاوه بر حس خوبی که به شما خواهد داد باعث حفاظت از شما در برابر افکار منفی، استرس، افسردگی و اضطراب می‌شود.

 

۶- مثبت‌نگر باشید و جنبه مثبت هر اتفاقی را ببینید

از نظر علمی ثابت شده است که نگرش مثبت باعث افزایش حس خوشبختی و شادی می‌شود. اما چطور می‌توانید مثبت‌نگر و مثبت‌اندیش باشید و یاد بگیرید که بهترین نکته‌ها را در همه چیز ببینید؟ مطمئنا مقابله با ترس‌ها و تغییر منفی‌نگری و منفی‌بافی در کنترل شما است و تمرین و تمایل و تلاش شما را می‌طلبد. اگر شما همیشه نیمه خالی لیوانِ زندگی را می‌بینید، سعی کنید سر بچرخانید و تلاش کنید موقعیت‌های مثبت، اتفاقات خوب و جنبه‌های زیباتر زندگیتان را ببینید.

 

۷- قدم‌هایی برای غنی‌تر کردن زندگی خود بردارید

به دنبال دانش و کشف قلمروهای جدید در زندگی خودتان باشید. مهارت‌های جدید کسب کنید و همواره تلاش کنید برای یادگیری چیزهای جدید. اینها قدم‌هایی هستند که هریک از ما می‌توانیم نه فقط برای غنی‌سازی زندگی بلکه افزایش حس خوشبخی و به حداکثر رساندن حس شادی در خودمان برداریم.

 

۸- اهداف‌تان را تعیین کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید

اگر انتظار دارید یا مایل هستید که سطح رفاه زندگی خود را بالاتر ببرید، خواهان تحصیل در در دانشگاه هستید و می‌خواهید مدرک دانشگاهی کسب کنید، قصد دارید صاحب خانه شوید، ازدواج کنید و فرزنددار شوید یا هر هدف دیگری که فکر می‌کنید به زندگی شما معنا و مفهوم می‌بخشد، ابتدا باید اهداف خود را شناسایی کنید و سپس برای انجام کارهایی که شما را به آن اهداف می‌رسانند، برنامه‌ریزی کنید.

 

۹- در لحظه زندگی کنید

ناراحتی از گذشته یا نگرانی از آینده، هر دو به دردنخور و اتلاف وقت است. در عوض، برای افزایش حس خوشبختی و میزان شادی خود، ذهنیت خود را تغییر دهید تا در لحظه حال زندگی کنید. یعنی در زمان حال باشید و از آن لذت ببرید. هنگامی که شما بر لحظه اکنون تمرکز می‌کنید، بیشتر از همیشه از لحظات خود، محیط اطراف خود، نفَس کشیدن خود، احساسات خود، عزیزان، خانواده، دوستان و همکاران خود آگاه هستید. بودن در حال حاضر یک راه خوب برای افزایش شادی شما است و کاری است که هر کسی می تواند انجامش دهد.


در این رابطه بیشتر بخوانید: چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟


۱۰- با خودتان خوب باشید

بیش از حد از خوابیدن، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌هاث الکلی، بیدار ماندن بیش از حد در شب‌ها و دیگر عادت‌های بد برای برای روح و جسم شما مضر است. در عوض، رفتارهای سالم را وارد سبک زندگی خود کنید: غذاهای مغذی بخورید، مصرف الکل را قطع کنید، خواب کافی و مناسب داشته باشید، به طور مرتب ورزش کنید. بنابراین با خودتان خوب باشید تا سالم تر و شادتر باشید.

 

۱۱- اگر کمک لازم دارید از دیگران کمک بگیرید

در زندگی زمان‌هایی وجود دارد که شما در موقعیتی نامطلوب قرار گرفته‌اید و نمی‌توانید به تنهایی مشکلی را حل کنید. ممکن است دستپاچه شوید و نتوانید آنچه را که شروع کرده‌اید به پایان ببرید. ممکن است با مشکلات غیرمنتظره‌ای در هنگام کار یا هنگام دنبال کردن یک هدف برخورد کنید و ندانید که چه کاری باید انجام دهید. نباید از اینکه از دیگران کمک بخواهید شرمنده شوید. در واقع، یاری خواستن از دیگران نشانه‌ای از سلامت روانی است. افراد دیگر ممکن است پیشنهاداتی دهند که راه حل مشکل شما باشد و به تنهایی به فکر خودتان نرسد. به طور مشابه، اگر مشكلات مالی دارید به دوستانتان مراجعه کنید؛ البته فراموش نکنید که باید قبلا دوستانتان را برای یک چنین روزهایی نگه داشته باشید. درخواست شما کمک می‌کند به اهدافتان برسید و همینطور متوجه شوید که تنها نیستید.

 

۱۲- از غم و ناامیدی بیرون بیایید

چرا با احساساتی مانند غم و ناامیدی خود را عذاب می‌دهید؟ چون بلافاصله به اهدافتان نمی‌رسید و موفق نمی‌شوید؟ دوست یا دوستتان را از دست داده‌اید؟ راه روشنی برای آینده پیدا نمی‌کنید؟ احساس غم و ناامیدی شما فقط باعث سایش روح شما و کمتر شدن اعتماد به نفس‌تان خواهد شد، و غم و اندوه و ناامیدی و سرزنش هیچگاه برای شما شادی نمی‌آفریند. اجازه دهید از این احساسات سمی بروند. در صورتی که این مشکلات پس از دو هفته طول کشید به یک مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که شما سزاوار خوشحال بودن هستید.

 

۱۳- توجه و شفافیت ذهنی را تمرین کنید

اشکال مختلفی از شفاف‌سازی دهن و مراقبه یا مدیتیشن وجود دارد. هنگامی که یکی از آنها یاد گرفتید، از آن استفاده کنید. یک مثال، مراقبۀ مهربانی و عشق است؛ گشودن قلب به سوی احساسات مثبت. تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن نه فقط احساسات مثبت را افزایش می‌دهد بلکه روشی مناسب برای افزایش حس خوشبختی در انسان است.

 

۱۴- برای افزایش حس خوشبختی در طبیعت قدم بزنید

خروج از خانه و پیاده‌روی در طبیعت ساده‌ترین و راحت‌ترین راه برای افزایش حس خوشبختی و شادی در شماست. تحرک فیزیکی و ورزش باعث ترشح اندورفین در مغز شما می‌شود که حال روحی و حس و حال شما را بهتر می‌کند. پیاده‌روی در طبیعت شما را قدردان و شکرگزار خواهد کرد؛ قدردانی از زیبایی‌های طبیعی و سپاسگزار بودن به خاطر اینکه به اندازه کافی سالم و سرحال هستید. پیاده‌روی در هوای سالم باعث بهبود عملکرد قلبی عروقی و سایر اعمال حیاتی بدن شما می‌شود.

 

۱۵- بخندید و زمانی را به بازی‌کردن اختصاص دهید

تقریبا غیرممکن است که شخص دیگری بخندد و شما را تحت تأثیر قرار ندهد. در واقع، خنده نه تنها مسری است، بلکه قسمت بزرگی از یک بازی را تشکیل می‌دهد. بازی‌ چیست؟ بازی کاری است که به شما لذت می‌بخشد، در معرض کشف قرار می‌دهد و خلاقیت شما را به جریان می‌اندازد. خنده می‌تواند سطوح استرس و اضطراب را کاهش دهد و به عملکرد قلب شما کمک کند.

۵ (۱۰۰%) ۱ vote
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید