آمان در شبکه‌های اجتماعی


چطور شاد باشیم؟

219 بازدید

وقتی کسی از ما می‌پرسد چه چیزی خوشحالتان می‌کند، ما اغلب به خانواده و دوستان، شرایط زندگی و دارایی‌های خود فکر می‌کنیم. بله اینها خیلی مؤثرند ولی بگذارید یک رازی را درباره‌ی اینکه چطور شاد باشیم با شما در میان بگذاریم.

شادی و حس خوشبختی بیشتر از اینکه با وضع و حال زندگی ما در ارتباط باشد با مواد شیمیایی موجود در مغز ما ارتباط دارد.

در واقع، چهار ماده‌ (بهتر بگوییم انتقال‌دهنده‌ی عصبی) اصلی در مغز ما وجود دارد که با احساس شادی در مرتبط است: اندروفین، سروتونین، اکسی‌توسین و دوپامین.

خبر خوب این است که شما با بالا بردن طبیعی سطح این چهار ماده‌ی شیمیایی در مغز می‌توانید بدون توجه به آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد بسیار خوشحال‌تر باشید. در زیر توضیحاتی داده‌ایم در مورد نحوه‌ی کار هر یک از این مواد شیمیایی و چگونگی افزایش سطح آنها در بدن.

اندورفین

اندورفین

اندورفین به وجودآورنده‌ی آن احساس سرخوشی است که وقتی زمان زیادی می‌دوید در شما ایجاد می‌شود. اندورفین استرس و درد را تسکین می‌دهد و احساس سرخوشی ایجاد می‌کند. به همین ترتیب، سطح اندروفین کم در بدن ما احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

هیچ راهی بهتر از دویدن (یا ورزش‌های پرتحرک و هوازی) نیست. نیم ساعت دویدن چنان شما را سر حال می‌آورد که باورنکردنی است. پس برنامه‌ی دویدن هرروزه را در زندگی خود بگنجانید. بعد از ورزش دوش بگیرید و اندورفین آزادشده در بدن‌تان لذت ببرید.

با این حال، اگر به هر دلیلی حس‌وحال یا شرایط دویدن ندارید، خندیدن، شکلات تلخ یا غذاهای تند و پرادویه را امتحان کنید. ثابت شده است که همه‌ی اینها باعث افزایش سطح اندروفین در بدن می‌شوند.

 

سروتونین

پیاده‌روی زیر نور خورشید

سروتونین اغلب با عنوان «هورمون احساس خوب» شناخته می‌شود. با این حال، تقریباً بر تمام عملکردهای بدن ما، از هضم غذا تا لخته‌شدن خون، تأثیر می‌گذارد. کمبود آن در بدن علت بی‌خوابی، میل زیاد به خوردن غذاهای شیرین و برخی اختلالات خلقی است.

مطالعات نشان می‌دهد که بین مقدار زمان صرف‌شده در نور خورشید و تولید سروتونین در بدن ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین، گذراندن حتی ۵ دقیقه در خارج از منزل می‌تواند باعث افزایش سطح سروتونین و بهبود روحیه‌ی شما شود.

پس اگر کارمند هستید یا محل کارتان در طول روز زیر سقف است و یا بیشتر روزهای هفته را در آپارتمان سپری می‌کنید، آفتاب نیاز بدن شماست. زمانی از روز را حتی ۵ دقیقه در آفتاب بنشینید یا در آفتاب پیاده‌روی کنید.

ورزش منظم هم می‌تواند سطح سروتونین را بالا ببرد. به همین دلیل است که ورزش اغلب برای عصبانیت، اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود. بنابراین هروقت از ما می‌پرسند که چطور شاد باشیم پاسخ می‌دهیم هرروز بدوید.

 

دوپامین

این انتقال‌دهنده‌ی عصبی معمولاً با عنوان «ماده شیمیایی پاداش» شناخته می‌شود. هنگامی که کاری را به انجام می‌رسانید، به هدف‌تان می‌رسید، یا یک کار خیر انجام می‌دهید و به دیگران مهربانی می‌کنید، دوپامین ترشح می‌شود.

دنبال تجربه‌های جدید باشید. با داشته تجربه‌های جدید می‌توانید سطح دوپامین در بدن را بالا ببرید؛ تجربه‌ای مانند چتربازی یا فتح یک قله یا چیز ساده‌تری مثل یادگرفتن دستورالعمل پخت یک غذای جدید.

تجربه‌های جدید و لذت‌بردن از آنها باعث یورش دوپامین به بدن ما می‌شود.

اگر داشتن تجربه‌های جدید برای شما هیجان‌انگیز نیست، کارهای خیر بیشتری انجام دهید. می‌توانید داوطلبانه در برخی کارهای خیریه شرکت کنید یا همیشه مقداری پول به نیازمندان هدیه دهید.

 

اُکسی‌توسین

چطور شاد باشیم

اکسی‌توسین به «هورمون عشق» معروف است، زیرا به شما کمک می‌کند تا با تقویت احساس نزدیکی با دیگران پیوند برقرار کنید. همچنین ثابت شده‌است که فشار خون و استرس را کاهش می‌دهد.

یک راه سریع برای تقویت اکسی‌توسین گوش‌دادن به موسیقی است. اگر می‌خواهید دوز اکسی‌توسین دو برابر شود همراه شخص دیگری به موسیقی گوش کنید تا این علاقه‌ی مشترک، حس دوستی و نزدیکی شما را به هم تقویت کنید. برای ترشح بیشتر اکسی‌توسین، دیگران را در آغوش بگیرید.

 

سخن آخر

این چهار ماده‌ی شیمیایی در مغز مسئول حس و حال و شادی و افزایش حس خوشبختی در ما هستند. خوشبختانه نیازی نیست کارهای سخت و عجیب‌وغریبی انجام دهیم. اینکه چطور شاد باشیم و یا حس خوشبختی کنیم ساده است. یک آغوش ساده، یک کار خوب و مهربانی، خوردن شکلات تلخ، خوردن غذاهای تند و پرادویه یا یک پیاده‌روی سریع در خارج از منزل می‌تواند روزمان را زیباتر کند.

بنابراین پیش از آنکه غر بزنید و از زمین و زمان شکایت کنید تلاش کنید با تغییر سبک زندگی‌تان ترشح طبیعی این ۴ ماده در بدن‌تان را افزایش دهید. با ورزش منظم، داشتن یک رژیم غذایی سالم، مهربانی‌کردن و دوست‌داشتن دیگران حس بهتری به دنیا داشته باشید.

نظرتان را هم زیر این پست ثبت کنید تا بدانیم نظرتان در مورد آنچه گفتیم چیست.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۳.۶۷ (۳ رای)
مجله سلامتی آمان

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید