آمان در شبکه‌های اجتماعی


۷ فایده ماساژ درمانی

4.25K بازدید

ماساژ درمانی رویکردی در درمان است که به دلیل محبوبیت فراوان و تقاضای زیادی که برایش وجود دارد و مهم‌تر از همه فواید ماساژ در ایران فراگیر شده است. پیش از این، این درمان به منزلۀ درمانی کمکی یا فرعی لحاظ می‌شد، اما رفته‌رفته، امروزه، تبدیل به درمان اصلی برای برخی امراض شده است. جالب است بدانید که امروزه، در کشورهای مدرن، چون استفاده از ماساژ درمانی بسیار همه‌گیر شده است، برخی شرکت‌های بیمه نیز این نوع درمان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

فواید ماساژ درمانی، که با به‌کارگیری دست انجام می‌شود، عبارت است از: افزایش گردش خون، از بین‌بردن تنش‌ها، کاستن نگرانی، کاهش اضطراب، بهبود وضعیت خواب، تزریق آرامش به کل بدن و بهبود بافت‌های نرم شامل ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، بافت‌های لنفاوی، تقویت سیستم ایمنی بدن و… .

فواید ماساژ درمانی را به طور مفصل در این مقاله خواهید خواند.

اگر کسی تحت فشار باشد و نیاز به آرامش داشته باشد، یا آسیب دیده باشد و عضلاتش دچار انقباض شده باشد و بافت‌های عصبی‌اش آسیب دیده باشند، ماساژ درمانی انتخاب بسیار مناسبی برای درمان است. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با فواید ماساژ به طور کامل آشنا شوید.

فواید ماساژ درمانی
یکی از فواید ماساژ درمانی تقویت سیستم ایمنی بدن است

۱- ماساژ درمانی آرام‌بخش است

هنگامی که بدن تحت فشار و مضطرب باشد، مقدار زیاد و ناسالمی از هورمون شناخته‌شدۀ اضطراب، کورتیزول، تولید می‌کند. تولید ناسالم این هورمون در بدن موجب افزایش وزن، بی‌خوابی، مشکلات گوارشی و سردرد می‌شود. ماساژ درمانی، طبق مستندات پزشکی، میزان این هورمون را در بدن کاهش می‌دهد.

ماساژ به بدن کمک می‌کند تا وارد حالت بازیابی (ریکاوری) شود. علاوه بر این، این شیوۀ درمانی موجب طولانی‌ترشدن دورۀ آرامش بدن، انبساط خاطر و کاهش اضطراب می‌شود.

۲- ماساژ درمانی موجب سلامتی جسم و روان می‌شود

ماساژ درمانی از میزان اضطراب و نگرانی فرد می‌کاهد. علاوه بر این، شرکت در جلسات ماساژ درمانی در طولانی‌مدت باعث افزایش سطح انرژی در بدن، کاهش درد و بهبود شرایط جسمانی و روانی فرد می‌شود.

داشتن یک برنامۀ طولانی‌مدت ماساژ مانند ورزش‌کردن است. همانقدر که ورزش باعث سلامتی است ماساژ هم به سلامتی جسم و زمان کمک می‌کند.

۳- ماساژ به بهبود فشار خون بالا کمک می‌کند

یکی دیگر از فواید ماساژ درمانی تنظیم فشار خون است. شرکت در جلسات منظم ماساژ درمانی فشارِ بالای خون را بهبود می‌بخشد. مطالعات طولانی‌مدت نشان داده‌اند که برنامۀ منظم ماساژ درمانی باعث بهبود فشار خون بالا و همینطور فشار خون پایین می‌شود.

علاوه بر موارد پیش‌گفته، پی‌گیری جلسات منظم ماساژ درمانی موجب تخلیۀ اضطراب، احساس خشم و خصومت، تنش و افسردگی از بدن فرد می‌شود. کاهش این احساسات مضر باعث کاهش فشار خون بالا و کم‌شدن ریسک ابتلا به سکتۀ قلبی، سکتۀ مغزی و نارسایی کلیوی می‌شود.

۴- باعث آرامش عضلات و افزایش شادی می‌شود

فایده‌ های ماساژ برای جسم و روان
Photo by Toa Heftiba on Unsplash

هدف اصلی انجام ماساژ درمانی از بین‌بردن دردهای جسمانی، از راه رفع تنش در عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری بدن و آرامش‌بخشیدن به عضلات آسیب‌دیده است.

ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون در عضلات و بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود که موجب می‌شود بافت‌های آسیب‌دیده با مواد مغذی و اکسیژن تغذیه شوند. افزایش فعالیت و رسیدن مواد مغذی به عضلات و بافت‌های آسیب‌دیده موجب کاهش سفتی نواحی آسیب‌دیدۀ بدن و کاهش تورم در این نواحی می‌شود. همچنین، با افزایش انعطاف‌پذیری از میزان درد می‌کاهد.

علاوه بر موارد فوق، این شیوۀ درمانی باعث آزادسازی اندورفین (هورمون از بین‌برندۀ درد) و افزایش سطح هورمون‌های دوپامین و سروتونین در بدن است می‌شود. این هورمون‌ها به بدن، هم جسمی و هم روحی، یاری می‌رسانند؛ به افزایش سطح سلامتی بدن، کنترل دردهای بدن، احساس سرخوشی و شادی و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

 

۵- به افزایش گردش خون کمک می‌کند

مزایای بلندمدت ماساژ نباید دست‌کم گرفته شود. افزایش گردش خون در بدن پس از شرکت در جلسات ماساژ درمانی به‌صورت منظم تردیدناپذیر است. گردش خون مناسب به ماهیچه‌های منقبض، گرفته و آسیب‌دیده خون کافی می‌رساند و عضلات آسیب‌دیده زودتر بهبود می‌یابند.

افزایش گردش خون به کمک حرکت مداوم دست‌ها در ماساژ، که خون را کاملاً در بدن به گردش درمی‌آورند، باعث رهایی بدن از فشارهای عصبی می‌شود. رهایی بدن از فشارها باعث می‌شود خون جدید به بافت‌های نرم بدن برسد.

فشارآوردن، چرخاندن و کشیدن عضلات حین انجام ماساژ اسید لاکتیک بافت‌های نرم و عضلات را از بین می‌برد. نتیجۀ این اتفاق بهبود گردش مایع لنفاوی در بدن است. از آنجایی که این ماده مواد زائد متابولیکی را از عضلات و اندام‌های داخلی بدن دور می‌کند، کمک ماساژ به گردش بهتر این ماده در بدن بسیار مفید خواهد بود.

 

۶- ماساژ درمانی باعث بهبود وضع کلی بدن می‌شود

بسیاری از افراد به دلایل عدیده به درد عضلات گردن، کمر و سایر نواحی بدن دچارند ولی علت اصلی این دردها را نمی‌دانند. در واقع، یک یکی از اصلی‌ترین علل درد مزمن کمر وضع نادرست بدن است. وضع نادرست بدن یعنی هنگام ایستادن یا نشستن بدن شما در وضع استاندارد نباشد.

وضعیت نادرست بدن، اضافه‌وزن‌داشتن و حرکات مداوم و تکراری موجب درد کمر یا سایر دردهای این‌چنینی شود. در نتیجه، فشار افزوده‌شده به بدن باعث گرفتگی عضلات، درد و سختی عضلات در نواحی کمر، شکم، گردن و پا می‌شود.

خوب است بدانید که یکی از مهم‌ترین فواید ماساژ درمانی همین است که باعث بهبود وضع کلی بدن می‌شود. بهبود وضعیت قرارگیری بدن یکی از نتایج مهم و سلامت‌بخش ماساژ است. ماساژ درمانی باعث می‌شود بدن به آرامش برسد و عضلاتی که در نتیجۀ وضع نامناسبِ قرارگیری آسیب دیده‌اند بهبود یابند.

ماساژ درمانی به بدن یاری می‌رساند تا در حالت طبیعی و سالم اولیۀ خود قرار گیرد و از درد رها شود. پس از ماساژ مداوم عضلات آزاد، منبسط و آرام می‌شوند. مفصل‌ها نیز آزادتر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند و دامنه‌ی حرکتشان گسترده‌تر می‌گردد.

 

۷- باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

می‌دانیم افرادی که بیشتر تحت فشار، نگرانی و آسیب‌های روحی هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند. وقتی نگرانی مداوم با بی‌خوابی و عدم تغذیۀ مناسب همراه شود، مستقیماً بر سیستم ایمنی بدن تأثیر سوء می‌گذارد. توانایی طبیعی بدن برای مقاومت در برابر باکتری‌ها و عفونت‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

مطالعات بسیاری اعلام کرده‌اند که ماساژ علاوه بر کاستن از استرس و نگرانی، افزایش توانایی بدن برای رساندن مواد مغذی به خود، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد. علاوه بر این، ماساژ درمانی می‌تواند به برنامۀ ورزشی افراد افزوده شود. ماساژ درمانی حتی بیش از ورزش و نرمش به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می‌رساند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن ، افزایش گردش خون

 

نتیجه

امروزه ماساژ، برخلاف گذشته  که روشی کمکی یا فرعی برای درمان بود، به روشی بنیادین و اصلی برای درمان بدل شده است. امروزه، ماساژ درمانی بسیار محبوب و فراگیر شده است و همگان برای دوری از اضطراب و رسیدن به آسایش به جلسات روح‌بخش ماساژ روی می‌آورند.

در این مقاله با فواید ماساژ درمانی آشنا شدید، برای آشنایی با انواع ماساژ مقالۀ «انواع ماساژ درمانی؛ از ماساژ سوئدی تا شیاتسو» را مطالعه کنید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید