آمان در شبکه‌های اجتماعی


ماساژ

انواع ماساژ درمانی؛ از ماساژ سوئدی تا شیاتسو

انواع ماساژ­ درمانی
68 بازدید

ماساژ­ درمانی انواع مختلفی دارد؛ انواع کلاسیکی مانند «ماساژ سوئدی» و «ماساژ تایلندی»، تا سبک‌های عجیب و غریبی مانند «شیاتسو». بسته به این‌که شما بخواهید کمی آرامش پیدا کنید یا برای سلامتی ماساژ­لازم باشید یا آسیبی دیده باشید، ماساژ درمانی متفاوتی لازم خواهید داشت. از این‌رو اگر شما کاملا مطمئن نیستید که چه وضعیتی دارید انتخاب نوع ماساژ می‌تواند برایتان گیج‌کننده باشد. ما در اینجا لیستی از انواع ماساژ و البته محبوب‌ترین نوع ماساژها را تهیه کرده‌ایم:

 

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی

معروف‌ترین توع از انواع ماساژ ماساژ سوئدی است. ماساژ استانداردی که در اکثر کلینیک‌ها، باشگاه‌ها، اسپا­ها و مراکز سلامتی ارائه می‌شود، ماساژ سوئدی است که در عرف همان «ماساژ درمانی» می‌گویند. نوع سوئدی مبتنی بر مفاهیم غربی آناتومی و فیزیولوژی است، در مقابل سبک انرژی‌محور که بیشتر در شکل آسیایی رایج است. در این نوع معمولاً درمانگران با استفاده از لوسیون یا روغن از ضربه‌های گسترده و سپس حرکات خاص برای حل مشکل استفاده می‎‌کنند.

پنج سبک اصلی در ماساژ سوئدی وجود دارد: فلوراژ (حرکات طولانی ملایم)، پتریساژ (ضربه، رولینگ و لیفتینگ)، مالش (چلاندن یا حرکات دایره‌ای کوچک)، کوبیدن (طبل) و ارتعاش.

ماساژ سوئدی آرامش عضلانی کامل بدن را فراهم می‌کند و اگر دوران نقاهت را می‌گذرانید می‌تواند به شما کمک کند.

 

آروماتراپی

ماساژ آروماتراپی یک ماساژ درمانی سوئدی است که در آن روغن‌­های گیاهی معطر که به عنوان اسانس به روغن ماساژ اضافه می‌شود.

روغن‌های اسانس با عصاره گل و سایر بخش‌های گیاه، عطر دلپذیری ایجاد می‌کند که برخی معتقدند خاصیت شفابخش دارد؛ به عنوان مثال، اسطوخودوس و گل رز، که آرام‌بخش محسوب می‌شوند. گرچه ممکن است درمانگران برای شرایط خاصی روغن‌های خاصی هم انتخاب کنند، اما معمولاً آنها از روغن‌های از پیش مخلوط­‌شده برای ریلکسینگ، انرژی­‌دادن یا افزایش انرژی استفاده می‌کنند.

اثرات تسکین‌­دهنده آروماتراپی می‌تواند برای وضعیت‌های مختلفی از قبیل سردرد، بی‌خوابی، اختلالات گوارشی خاص، درد پشت و حتی علائم قبل از قاعدگی مفید باشد. قبل از دریافت آروماتراپی، اطمینان حاصل کنید که شما به هیچ یک از گیاهان استفاده‌­شده در روغن حساسیت ندارید، زیرا آنها می‌توانند بر روی پوست حساسیت ایجاد کنند.

 

سنگ داغ

hot-stone-massage

همانطور که از نامش پیداست در ماساژ سنگ داغ از سنگ‌های گرم استفاده می‌شود. درمانگر سنگ‌های صاف و سنگین را روی نقاط خاصی از بدن قرار می‌دهد. سنگ­‌ها معمولاً سنگ بازالت هستند (سنگی آتشفشانی که گرما را حفظ می‌­کند).

گرمای سنگ­‌ها می‌­تواند آرامبخش باشد و می‌تواند عضلات تنگ را از بین ببرد تا درمانگر بتواند به مناطق تنش عضلانی دست پیدا کند.

اگر شما شرایط پزشکی خاصی مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و یا رگ‌های واریسی دارید، و می‌خواهید ماساژ درمانی سنگ داغ داشته باشید، باید با ماسور خود مطرح کنید. به همین ترتیب، اگر هر داروی رقیق‌کننده خون مانند آسپرین مصرف می‌کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

بافت عمیق

بافت عمیق ماساژ متمرکز و درمانی‌ای است که گره‌های عضلانی (که با عنوان چسبندگی شناخته می­‌شود) و مناطق خاصی در لایه‌­های عمیق عضلات و بافت متصل را هدف می‌گیرد.

درمانگر با استفاده از ضربات عمدی و آهسته یا مالش سراسر ماهیچه، عضلات تنگ یا دردناک مزمن، یا آسیب‌های موضعی را هدف قرار می‌دهد.

گرچه فشار ماساژ «بافت عمیق» بیشتر از ماساژ درمانی سوئدی است، اما نباید دردناک باشد. اگر در طول ماساژ احساس درد می‌کنید، بلافاصله به ماسور خود اطلاع دهید.

این نوع به ویژه برای افراد مبتلا به درد مزمن  و آسیب‌های ناشی ار کم‌تحرکی مفید و برای رفع آسیب‌های که به خاطر فشار ممتد به قسمتی از بدن ایجاد می‌شود موثر است و می­‌تواند در کاهش علائم آرتروز مفید باشد.

 

شیاتسو

شیاتسو یک نوع بدنسازی ژاپنی است، که درآن انگشت درمانگر (یا گاهی اوقات دست‌ها و آرنج) فشاری موضعی به صورت ریتمیک در کل ایجاد می‌کنند؛ این کار برای هر نقطه از بدن برای دو تا هشت ثانیه انجام می‌گیرد. شياتسو با ريشه در طب سنتي چيني، با تحريک کردن نقاط خاصی در بدن به بهبود جريان انرژي و تعادل در بدن کمک می‌کند.

از آنجا که هیچ روغن یا لوسیونی استفاده نمی‌شود، شما باید لباس‌های نازک و نرم را بپوشید. شياتسو معمولاً روي کف زمین یا روی تخت ماساژ با ارتفاع پایین و اغلب براي کاهش استرس انجام می‌شود. همچنین اعتقاد بر این است که برای درمان بی‌خوابی، درد پشت و کمر، سیاتیک و حتی مشکلات سینوسی موثر است.

شیاتسو می‌تواند به افزایش انرژی، بهبود جراحات و تحریک سیستم گوارشی کمک کند.

 

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی با ترکیبی منحصر به فرد از یوگا، حرکات کششی و فشار، بیشتر از دیگر انواع انرژی‌زا است. از این نظر اندکی شبیه یوگاست اما بدون انجام حرکت خاصی ار جانب شما، بلکه این درمانگر است که حرکت می‌کند و شما را در ژست‌های خاصی معمولاً روی کف زمین، حرکت می‌دهد.

ماساژدرمانگر از فشارهایی ریتمیک روی خطوط انرژی بدن وارد می‌کند تا استرس شما کاهش یابد و انعطاف‌پذیری بدنتان بهبود پیدا کند.

این نوع می‌تواند اسپاسم عضلانی و کمر درد را کاهش دهد، و نشان داده شده است که برای درمان مشکلات تعادل و علائم میگرن مفید است.

 

ماساژ بارداری

ماساژ بارداری، که به عنوان ماساژ قبل از تولد هم شناخته می‌شود، برای رفع نیازهای بدن یک مادر باردار سفارش شده که البته اغلب برای ایجاد آرامش جسمی و روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که بسیاری از زنان باردار، مخصوصاً در ماه‌های آخر بارداری از در کمر و تورم مچ پا رنج می‌برند، این نوع، یک روش نسبتا امن و غیر دارویی برای تسکین مادر است.

درمانگری که آموزش تخصصی دیده است در این حیطه مدرک گرفته خوب می‌داند که چگونه و با چه پوزیشن‌هایی از مادر در طول درمان مراقبت کند، چه تکنیک‌هایی به کار ببرد و از به کار بردن تکینک‌های خاصی خودداری کند. اکثراً از میزهای خاصی استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهد مادر در طول کار راحت و ایمن باشد. در حالت ایده‌ال شما باید ماسوری را انتخاب کنید که در این زمینه مدرک و تجربه خوبی داشته باشد.

 

رفلکسولوژی

درمانگر از فشار انگشت و تکنیک‌هایی مانند سایش و مالش استفاده می‌کند تا اعصاب بدن شما آرامش پیدا کند. رفلکسولوژی مبتنی است بر “مناطق رفلکس” بر روی دست و پا. در اینجا اعتقاد بر این است که این نقاط بر روی کف پا یا دست به ارگان­ها و دیگر اعضای بدن متصل است. رفلکسولوژیست با فشار دادن نقاط رفلکس بدن، می­تواند سیستم عصبی بدن را متعادل و با تحریک آندورفین‌ها باعث کاهش استرس و ناراحتی می شوند.

قدمت رفلکسولوژی به دوران باستان بر می‌گردد اما توسط یونس اینگرم، فیزیوتراپیست آمریکایی، در دهه ۱۹۳۰ احیا و اصلاح شده است. این نوع ماساژ دمارنی می‌تواند عمیقا آرامش‌بخش باشد، به‌ویژه اگر شما خسته باشید و پاهایتان درد داشته باشد. در این نوع، شما تنها کفش‌ها و جوراب‌هایتان را در خواهید آورد.

 

ورزشی

ماساژ ورزشی که برای جلوگیری و درمان صدمات، بهبود انعطاف‌پذیری و افزایش عملکرد ورزشی طراحی شده است، می‌تواند توسط همه ورزشکاران برای آماده‌سازی یا ریکاوری بعد از حوادث ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. حتی اگر شما یک ورزشکار نیستید، این درمان می‌تواند به دردهای عضلانی یا محدودیت‌های حرکتی شما کمک کند.

ایده ماساژ ورزشی این است که بافت‌های نرم بدن را تحریک کند و بر روی برخی از گروه‌های عضلانی تمرکز کند که در هر ورزش خاصی از آن­ها بیشتر استفاده می شود. این شیوه درمانی، باعث افزایش جریان خون، افزایش میزان حرکت و افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود.

در این نوع، حرکات و ضربات معمولاً سریع‌تر از نوع معمولی سوئدی است.

 

در آخر

هنگامی­‌که شما به دنبال ماساژ درمانی هستید ابتدا مطمئن شوید که چه نوعی از انواع ماساژ را نیاز دارید. ممکن است بخواهید در مورد فوایدی که هریک از انواع ماساژ برای شما خواهد داشت با چندین نفر مختلف که نیازهای شما را بفهمند مشورت کنید. همچنین از این نکته هم اطمینان حاصل کنید که به مواد مورد استفاده، مانند عطر و یا روغن‌های گیاهی آلرژی نداشته باشید. در این صورت ماساژ شما آرامش‌بخش و سودمند خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید