آمان در شبکه‌های اجتماعی


ماساژ چیست ؟ / فواید بسیار و خطرات احتمالی آن

851 بازدید

ماساژ یا ماساژ درمانی ممکن است روشی بسیار موقر برای رسیدن به سلامتی باشد. با این ادعا درباره فواید ماساژ موافق هستید یا خیر؟ با مطالعۀ مطلب زیر درباره فواید و خطرات ماساژ همه‌چیز را درخواهید یافت.

امروزه ماساژ دیگر فقط در سالن‌های لوکس و باشگاه‌های بهداشتی پیشرفته وجود ندارد. ماساژ درمانی در محل کار، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و حتی فرودگاه‌ها هم در دسترس است. اگر تابه‌حال ماساژ درمانی را امتحان نکرده‌اید، در مقالۀ زیر، در مورد مزایای احتمالی آن برای سلامتی و آنچه در جلسۀ ماساژ درمانی انتظار دارید، آگاه شوید.

ماساژ، فواید ماساژ، خطرات ماساژ

ماساژ چیست

ماساژ یک اصطلاح عمومی برای فشار دادن، مالیدن و ورز دادن پوست، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها است. ماساژ ممکن است از ماساژ سبک تا ماساژ فشار عمیق را در بر بگیرد. ماساژ انواع مختلفی دارد؛ از جمله رایج‌ترین انواع آن:

ماساژ سوئدی: این ماساژ از انواع آرام و نرم ماساژ است که ماساژور با استفاده از آن با کمک ضربه، سایش، حرکات دایره‌ای عمیق، ارتعاش و ضربه‌زدن، به آرام‌شدن و سرحال‌شدن شما کمک می‌کند.

ماساژ عمیق: در این نوع ماساژ، ماساژور، با استفاده از ضربه‌های آهسته‌تر و قوی‌تر، لایه‌های عمیق‌تر عضلات و بافت‌های هم‌بند را هدف قرار می‌دهد تا عضلات آسیب‌دیده را بهبود بخشد.

ماساژ ورزشی: این نوع ماساژ مشابه ماساژ سوئدی است، اما افرادی که فعالیت‌های ورزشی دارند ممکن است از این ماساژ برای درمان یا جلوگیری از صدمه‌دیدن استفاده کنند.

ماساژ نقطۀ تورم: این ماساژ متمرکز بر بخش‌هایی از عضلات است که، در نتیجۀ صدمه‌دیدن یا استفادۀ بیش‌ازحد از عضلات، دچار انقباض شده است.

ماساژ تایلندی: این نوع از ماساژ به طور معمول با فشرده‌سازی و حرکات فشاری ریتمیک با دست یا انگشتان، بافت عضلانی را هدف قرار می‌دهد. ماساژ تایلندی معمولا روی زمین و تشک مخصوص انجام می‌شود و مراجع لباس‌های شل و استرچ مانند لباس یوگا می‌پوشد.

 

فواید ماساژ درمانی

ماساژ معمولا به عنوان بخشی از درمان مکمل و یا گاهی به عنوان درمان جایگزین استفاده می‌شود. همچنین، هرچه می‌گذرد، مثل دیگر درمان‌های استاندارد برای درمانِ طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گید. بررسی فواید ماساژ نشان می‌دهد که این نوع درمان در کاهش اضطراب، درد و تنش‌های عضلانی مؤثر است.

همچنان که به بررسی‌هایی بیشتر برای تأیید فواید ماساژ نیاز داریم، متخصصان در برخی مطالعات خود دریافته‌اند که ماساژ ممکن است برای درمان موارد زیر نیز مفید باشد:

  •  اضطراب
  •  اختلالات گوارشی
  •  سردرد
  •  بی‌خوابی ناشی از اضطراب
  • سندرم درد مزمن
  • کشیدگی یا صدمات بافت‌های نرم
  •  صدمات ورزشی
  • درد مفاصل

علاوه بر فواید ماساژ برای درمان بیماری‌ها یا وضعیت‌های جسمانی خاص، برخی افراد از ماساژ برای تجربه‌کردن لحظات لذت‌بخش استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ۷ فایده ماساژ درمانی

البته ماساژ، با وجود داشتن فواید بسیار، جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی معمول نیست. همچنین اجازه دهید پزشکتان بداند که ماساژ دریافت می‌کنید و در کنار آن پیگیر برنامۀ درمانی استاندارد خود باشید. با او در مورد خطرات ماساژ هم مشورت کنید.

 

خطرات ماساژ

بیشتر مردم می‌توانند ماساژ دریافت کنند. با این حال، اگر دچار مشکلات زیر باشید، ممکن است ماساژ برای شما چندان مناسب نباشد:

  •  اختلالات خون‌ریزی یا مصرف داروهای کاهش‌دهنده خون
  • سوختگی یا زخم در حال بهبود
  • واریس
  • شکستگی استخوان
  •  پوکی استخوان شدید

در مورد جوانب مثبت و منفی ماساژ، مخصوصا اگر باردار هستید و سرطان یا درد ناشناخته‌ای دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

در برخی از انواع ماساژ ممکن است روز بعد احساس درد کنید. اما ماساژ معمولا نباید دردناک یا ناراحت‌کننده باشد. اگر مرحله‌ای از ماساژتان درست انجام نشود و یا دردناک باشد، بلافاصله در مورد آن با ماساژور یا پزشک خود مشورت کنید. فشار بیش از حد حین ماساژ ممکن است منجر به مشکلاتی جدی شود.

ماساژ در منزل توسط ماساژور

آنچه از ماساژ، هنگام دریافت آن، می‌توان انتظار داشت

شما برای دریافت ماساژ به آمادگی به‌خصوصی نیاز ندارید. قبل از شروع ماساژ درمانی، درمانگر باید از هر گونه نشانۀ بیماری، سابقۀ پزشکی و آنچه شما از ماساژ درمانی می‌خواهید، از شما بپرسد. ماساژور شما باید نوع ماساژ و روش‌هایی را که برای این نوع درمان استفاده می‌کند برای شما توضیح دهد.

در یک جلسۀ معمولیِ ماساژ درمانی شما لباس‌های خود را کاملا درمی‌آورید و یا لباس گشاد و راحت می‌پوشید. درآوردن لباس فقط در صورتی است که شما راحت باشید و احساس آرامش کنید. پس از آن کاملا روی تخت دراز می‌کشید و خود را با ملحفه‌ای می‌پوشانید. همچنین، می‌توانید درحالی‌که لباس پوشیده‌اید روی صندلی بنشینید و ماساژ دریافت کنید. درمانگر شما باید، حین لمس بدن شما، قسمت‌های دردناک یا منقبض بدنتان را بررسی کند تا بداند چه میزان فشاری به عضلات شما وارد کند.

بر اساس اولویت، ماساژور ممکن است از روغن یا لوسیون برای کاهش اصطکاک روی پوست استفاده کند. اگر به مواد مذکور آلرژی دارید، به ماساژور خود اطلاع دهید.

یک جلسه ماساژ، بسته به نوع ماساژ شما و اینکه چقدر فرصت دارید، ممکن است از ۱۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. فرقی ندارد چه نوع ماساژی را انتخاب می‌کنید؛ بلکه فقط باید حین دریافت ماساژ و پس از آن احساس آرامش و راحتی کنید.

اگر ماساژور به بدن شما بیش از حد فشار وارد می‌کند، از او فشاری سبک‌تر درخواست کنید. ممکن است نقطه‌ای حساس در یکی عضلاتتان باشد که مانند غده‌ای احساس شود و ممکن است وقتی ماساژور آن نقطه را ماساژ می‌دهد احساس ناراحتی کنید. اما اگر احساس ناراحتی به احساس درد تبدیل شد به ماساژور خود اطلاع دهید.

 

پیدا کردن ماساژور مناسب

با پزشک یا هر فرد دیگر که مورد اطمینان شماست مشورت کنید.

همچنین می‌توانید از اسپاها یا مراکز ماساژ یا ماساژورهای فریلنس، بدون نگرانی و تعارف، سؤالات زیر را بپرسید:

  • آیا مجوز یا گواهینامه دارند؟
  • چه دانش و تجربه‌ای در این زمینه دارند؟
  • به نظر آنها شما به چه تعداد جلسۀ ماساژ درمانی نیاز دارید؟
  • هزینۀ ماساژ درمانی شما چقدر است؟

 

نکته‌ی آخر دربارۀ ماساژ

ماساژ روشی مناسب برای احساس آرامش و راحتی است. بله اما این همۀ فایدۀ ماساژ نیست. بلکه، ماساژ ابزاری قدرتمند برای کمک به کنترل سلامت شما باشد. حتی می‌توانید یاد بگیرید که خودتان چگونه خود را ماساژ دهید و یا یا از دوست، هم‌خانه یا شریک زندگی‌تان بخواهید حرکات ساده ماساژ را بیاموزد و شما را ماساژ دهد.

ماساژ درمانی، خطرات ماساژ، فواید ماساژ

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید