آمان در شبکه‌های اجتماعی


تغذیهتیتر یک

مضرات گیاهخواری چه‌ها می‌توانند باشند؟

27 بازدید

گیاهخواری می‌تواند یک سبک تغذیه‌ای سالم باشد، به شرطی که غذاهای خود را با دقت انتخاب کنید تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را به بدن خود برسانید. اگر رژیم گیاهخواری شما دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری نباشد، ممکن است به سلامتی خود آسیب برسانید به نحوی که جبران آن سخت باشد. بنابراین قبل از انتخاب رژیم غذایی خود و قبل از هرگونه تغییری در رژیم غذایی‌تان با پزشک تغذیه در مورد مضرات گیاهخواری مشورت کنید.

 

ید

نمک ید دار

متابولیسم بدن شما توسط هورمون‌های تیروئید تنظیم می‌شود و غده تیروئید به ید نیاز دارد تا به درستی عمل کند. عملکرد درست و حفظ سلامتی قلب، مغز و کلیه به این ماده معدنی بستگی دارد. غذاهای دریایی بهترین منبع ید هستند. ید در غذاهای لبنی و کتانجک یا اشنه دریایی هم یافت می‌شود. به عنوان یک گیاهخوار، به ویژه کسی که لبنیات را نیز حذف می‌کند، در معرض خطر کمبود ید قرار دارید که می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند کم‌کاری تیروئید و گواتر شود.

 

ویتامین B12

کم خونیویتامین B12 به بدن شما کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز تولید کند. با این حال، این ویتامین به تنهایی در محصولات حیوانی به صورت طبیعی وجود دارد. بنابراین یک رژیم غذایی گیاهی سخت‌گیرانه می‌تواند شما را در معرض کمبود این ویتامین و همچنین افزایش خطر ابتلا به کم‌خونی قرار دهد. سایر علائم کمبود B12 عبارتند از: بی‌حسی، خستگی، اسهال، اضطراب و تنگی نفس.

اگر کمبود B12 دارید، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا علائم آن ظاهر شود به خاطر مقدار زیادی از فولاد که در رژیم گیاهخواری موجود است. فولاد می تواند علائم کمبود B12 را تا زمانی که نشانه‌های شدیدتری مانند آسیب‌های عصبی ایجاد شوند، پنهان کند.

 

زینک / روی

ریزش مو

بدون روی، سیستم ایمنی بدن شما درست عمل نمی‌کند. روی نقش کلیدی در تقسیم سلولی و تشکیل پروتئین‌ها دارد. در حالی که روی، هم در محصولات حیوانی و هم در مواد غذایی گیاهی یافت می‌شود، بدن تنها می‌تواند این ماده معدنی را به راحتی از مواد غذایی حیوانی جذب کند. بنابراین یکی دیگر از مضرات گیاهخواری می‌تواند کمبود شدید روی در بدن باشد. علائم کمبود روی ممکن است شامل کاهش اشتها، کاهش وزن، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ریزش مو، کند شدن فرایند بهبود زخم و افسردگی باشد.

 

راه‌حل ها

در حالی که این کمبودها در بدن می تواند شدید باشد، می توان به راحتی مانع ایجاد مضرات گیاهخواری در بدن شد. به عنوان مثال، روزانه از نمک یددار استفاده کنید. فقط یک چهارم قاشق چایخوری حاوی ۹۵ میکروگرم ید است، و بزرگسالان بالای ۱۴ سال به ۱۵۰ میکروگرم این ماده معدنی در روز نیاز دارند. هم ویتامین B12 و هم زینک در اقلامی مانند غلات صبحانه غنی‌شده و محصولات لبنی یافت می‌شوند. همچنین می‌توانید از پزشکتان در مورد اضافه کردن مکمل‌ها به سبد غذایی‌تان سوال کنید که بدن شما بتواند راحت‌تر مواد مغذی را جذب کند.

 

به این نوشته امتیاز دهید
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید