آمان در شبکه‌های اجتماعی


تغذیهسلامتیلایف استایل

معایب گیاهخواری / خطرات بالقوۀ رژیم غذایی گیاهخواری برای سلامتی

رژیم غذایی گیاهخواری
31 بازدید

رژیم غذایی گیاهخواری و به طور کل رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری قطعاً برای سلامتی انسان مفیدند؛ اما با خواندن نکات زیر درباره فواید و معایب گیاهخواری آگاه می‌شوید که چگونه می‌توان، بدون ازدست‌دادن مواد مغذی ضروری برای بدن، رژیم غذایی خود را از گوشت‌خواری به گیاه‎خواری تغییر داد.

اگر تصمیم دارید رژیم غذایی گیاهخواری را در پیش بگیرید، نکات زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

درحال حاضر، ۵% مردم امریکا خود را گیاه‌خوار قلمداد می‌کنند و از فواید متعدد رژیم‌های غذایی گیاه‌بنیاد بهره می‌برند. آن کولتز، متخصص مشهور تغذیه و نویسندۀ مجموعه‌کتاب‌های به خاطر زندگی‌ درست تغذیه کنید، می‌گوید: “اخیراً نظرسنجی‌ای اثبات کرده است که فواید گوناگون گیاه‌خواری، شامل مواردی نظیر کاهش خطر ابتلا به چربی خون، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، سندرم‌های متابولیک و دیابت نوع دوم است.”

اگرچه فواید مذکور واقعی‌اند، گیاهخوار شدن تصمیمی ساده‌ برای تغییر سبک زندگی‌تان نیست. اگر گیاه‌خواری را درست نشناسید و به آن درست عمل نکنید، خطرات جدی متعددی سلامتی شما را تهدید خواهند کرد. به همین خاطر، بررسی معایب گیاهخواری و مقدار ایمنی رژیم غذایی گیاه‌خواری، قبل از آغاز آن، بسیار اهمیت دارد.

رژیم غذایی گیاهخواری، معایب گیاهخواری

یافتن حد اعتدال در رژیم غذایی گیاهخواری: فواید

درپیش‌گرفتن رژیم غذایی گیاه‌بنیاد فواید بسیار دارد. با رعایت این رژیم، مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات مصرف می‌کنید و مواد مغذی بسیاری نظیر فیبر، انواع ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی جزئی بسیار دریافت می‌کنید. با حذف گوشت از رژیم غذایی‌تان، درواقع، منبع مهم چربی‌های اشباع و کلسترول را کنار می‌گذارید.

میلون مسی، از مرکز درمانی بالتیمور، می‌گوید: “هر رژیم غذایی با سایر رژیم‌ها متفاوت است. یک رژیم گیاه‌خواری معتدل، احتمالاً شامل مقادیر بیشتری از مواد مغذیِ بخصوصی مانند منیزیم، فولیک اسید، ویتامین سی، ویتامین ای و سایر مواد مغذی گیاهی است. نتیجۀ رعایت این رژیم غذایی، کاهش سطح ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و انواع خاصی از سرطان است.”

مسی، همچنین، معتقد است که رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری یا وگان فوایدی دارند که ورای فواید مربوط به تغذیه است. او قائل است: “تغییر رژیم غذاییِ خود به گیاه‌خواری ممکن است به لحاظ اقتصادی نیز مفید باشد. پروتئین‌های حیوانی نظیر گوشت مرغ، ماهی و گوساله بسیار گران‌تر از سبزیجات پروتئین‌بنیادی مانند لوبیا، کینوآ، انواع مغزها، دانه‌ها و محصولات سویا است. پس از گیاه‌خوارشدن، خواهید دید در فاکتور خریدتان کاهش قیمت چشم‌گیری دیده می‌شود!”

 

معایب گیاهخواری

معایب گیاهخواری ممکن است از خریدنکردن عاقلانه و عدم اطلاع از چگونگی جایگزین‌کردن مواد مغذی حیوانی ناشی شود. لونا سندون، دستیار پروفسور رشتۀ تغذیۀ بالینی در دانشگاه تگزاس، معتقد است: ” اگر برنامه‌ای برای دریافت و جایگزینی مواد مغذی حیوانی از طریق منابع گیاهی ندارید، می‌توانید از پروتئین، ویتامین ب۱۲، کلسیم، ویتامین دی و سایر مواد مغذی استفاده کنید. بسیاری از این مواد غذایی در منابع گیاهی نیز یافت می‌شود. برای دریافت آنها کافی‌ست انتخاب‌های غذایی زیاد و برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشید. فقط نخوردن گوشت کافی نیست: شما باید منبعی جایگزین برای این مواد مغذی مهم پیدا کنید.”

 

نکاتی مهم برای افزایش ایمنی رژیم غذایی گیاهخواری

دکتر کولتز اقدامات زیر را برای اطمینان از رژیم غذایی گیاه‌خواری و کاهش معایب گیاهخواری پیشنهاد می‌کند:

-از آنجایی‌که در این رژیم غذایی کربوهیدرات بیشتری مصرف خواهید کرد، حواستان باشد که از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و قند موجود در غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.

 

  • برای اطمینان خاطر، از مولتی‌ویتامین‌هایی استفاده کنید که شامل ۱۰۰% ارزش روزانۀ ویتامین ب۱۲ و ۷۰% ارزش روزانۀ زینک باشد. برای زنانی که باردارند یا در دوران شیردهی به سر می‌برند و همچنین برای کودکان، باید این مولتی‌ویتامین شامل ۱۰۰% ارزش روزانۀ آهن نیز باشد.

 

  • مکمل DHA گیاه‌بنیاد یا مکمل غنی روغن ماهی تهیه کنید تا از مصرف کافی چربی‌های امگا ۳ گیاهی مطمئن شوید. این مکمل‌ها در خوراکی‌هایی مانند سویا، دانۀ چیا، دانۀ شاهپسند، تخم کتان، روغن کانولا، گیاهانی که برگ تیره دارند و همچنین گندم و گردو یافت می‌شود.

 

  • برای دریافت پروتئین کافی از لوبیا، غذاهای تمام سویا، مغزها و دانه‌ها استفاده کنید.

 

  • اگر باردارید یا بیماری مزمنی دارید، قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • مقادیر زیادی سبزی و میوۀ تازه یا منجمد، به‌خصوص سبزیجات غیر نشاسته‌ای، مصرف کنید تا از ویژگی کنترل‌کنندۀ اشتهای این مواد مغذی بهره ببرید.

 

رژیم غذایی گیاهخواری برای سلامتی بسیار مفید خواهد بود، به شرط این که مواد مغذی حیوانی را به وسیلۀ مواد غذایی گیاهی جبران کنید.

به این نوشته امتیاز دهید
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید