آمان در شبکه‌های اجتماعی


چند روش ساده برای تفکیک زباله‌های خانگی

تفکیک زباله چیست؟

7.29K بازدید

خب اولین سوال این است که اصلا تفکیک زباله چیست؟ پاسخ ساده است: تفکیک زباله به جداسازی زباله‌های تر و زباله‌های خشک گفته می‌شود. هدف از تفکیک زباله این است که بشود ضایعات خشک را به راحتی بازیافت کرد و از ضایعات مرطوب به عنوان کمپوست (کود) استفاده کرد.

 

انواع زباله / زبالۀ تر چیه، زبالۀ خشک چیه

تفکیک زباله چیست- تفکیک زباله های خانگیزباله‌ها، به طور کلی، به دو دستۀ اصلی زبالۀ خشک و زبالۀ تر تقسیم می‌شوند. چرا؟ به این خاطر که، نحوۀ بازیافت یا ازبین‌بردن آنها متفاوت است. زباله‌های تر زباله‌های ارگانیک هستند که می‌توان آنها را به طبیعت برگرداند و زباله‌های خشک غیرارگانیک هستند و به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند.

زباله‌های تر زباله‌های خشک
غذای پخته‌شده یا خام، آشغال میوه، گل و برگ و گرد و غبار جارو و سایر چیزهای مشابه که انسان آنها را، طی فعالیت صنعتی، نساخته است پارچه، شیشه، چوب، چرم، فلزات، کاغذ، پلاستیک، لاستیک، سیم و مواردی شببه آنها که مدت زیادی بدون اینکه تجزیه شوند در طبیعت باقی می‌مانند

 

چرا ما باید زباله‌هایمان را تفکیک کنیم؟

خب اصلاً چرا باید زباله‌هایمان را جداسازی کنیم؟ وقتی که ما زباله‌ها را جدا می‌کنیم، شهرداری‌ها یا شرکت‌های جمع‌آوری زباله هم می‌توانند از آنها استفاده کنند. اگر همه زباله‌ها را درهم و برهم در یک پاکت بریزید، دیگر نمی‌شود، به‌راحتی، آنها را تفکیک کرد و در این صورت ارزان‌ترین روش برای خلاص‌شدن از شر آنها دفن‌کردن در زمین و یا رهاکردن در طبیعت است.

در شهرهای ساحلی که اوضاع از این هم بدتر است؛ چراکه ممکن است زباله‌های خانگی غیرقابل تفکیک را به دریا بریزند یا در جنگل رها کنند. ما با تفکیک زباله‌ها در خانه و کاهش زباله‌هایی که دفن می‌شوند و یا در طبیعت رها می‌شوند، میزان آلودگی هوا و آب را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهیم داد.

با تفکیک زباله های خانگی باعث می‌شویم، علاوه بر ایجاد آلودگی کمتر، کود (از زباله‌های‌تر) و البته محصولات بازیافتی (از بازیافت زباله‌های خشک) ساخته شود. تفکیک زباله‌های خانگی یکی از ویژگی‌های سبک زندگی مدرن در کشورهای توسعه‌یافته است.

 

مطالعۀ موردی: کشور آلمان

دولت یا شهرداری‌های آلمان این فرهنگ را جا انداخته‌اند که مردم در خانه‌هایشان زباله را جداسازی کنند و ماشین‌های شهرداری زیاله‌ها را جداشده از جلوی ساختمان‌ها جمع‌آوری کنند. در آلمان هر ساختمان چهار نوع سطل بزرگ مختلف دارد که ساکنان زباله‌های خود را داخل آنها می‌ریزند:

    • آبی: برای کاغذ و مقوا
    • زرد یا نارنجی: برای ظروف پلاستیکی و فلزی و ظروف با آرم سبز که چیزی شبیه به این آیکن است ♻ اما با رنگ سبز
    • سبز یا قهوه‌ای: برای موادی زیست‌تخریب‌پذیر یا بیو
    • توسی یا سیاه: برای سایر زباله‌هایی که در دسته‌های دیگر جا نمی‌شوند

برای دو دستۀ دیگر از زباله‌ها هم مخزن‌های خاصی را در هر محل قرار داده‌اند؛ شیشه و لباس

What is a Glasiglu? - All About Berlin
این سطل‌های بزرگ آهنی برای سه دسته شیشه تعبیه شده است: شیشه‌های سفید، قهوه‌ای و سبز
Clothing Donation Bin
این باکس‌های فلزی بزرگ برای جمع‌آوری لباس‌های کهنه هستند که در کنار سطل‌های فلزی شیشه پیدا می‌شوند

 

چند روش ساده برای تفکیک زباله های خانگی

حالا اگر در ایران قصد دارید زباله‌هایتان را جداسازی کنید، در اینجا چند مرحله برای مدیریت و جداسازی زباله وجود دارد:

۱- سطل‌های جداگانه برای زباله‌های خشک و مرطوب در آشپزخانه داشته باشید؛

۲- بد نیست برای زباله‌های خشک هم دو کیسۀ جدا برای “کاغذ و مقوا” و “پلاستیک و شیشه” داشته باشید؛

۳- ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای را تمیز و خشک کنید و سپس درون سطل زباله خشک بریزید؛

۴- زباله‌های تر را هر روز از خانه خارج کنید و زباله‌های خشک را هفته‌ای یک بار؛

۵- یک کیسۀ کاغذی جدا هم برای دور ریختن زباله‌های بهداشتی و سطل حمام و دستشویی داشته باشید.

 

تمرین مدیریت زباله و تفکیک به صورت دسته‌جمعی در آپارتمان

عادت‌کردن به جداسازی زباله‌ها در خانه در ابتدا سخت است، اما پس از مدتی آسان می‌شود و آن روز جدانکردن زباله‌ها برایتان سخت و آزاردهنده خواهد بود.

پس از اینکه خودتان را به تفکیک زباله عادت دادید، فرایند تفکیک زباله را برای خانواده، همکاران و همسایه‌ها هم توضیح دهید و از آنها هم بخواهید که این کار را انجام دهند. اگر در آپارتمان یا مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید از مدیر ساختمان بخواهید سطل‌های زباله بزرگ تفکیک زباله را برای ساختمان تهیه کند.

راستی معمولا در تهران، مخصوصاً در سال‌های اخیر، ماشین‌های جمع‌آوری زباله هفته‌ای یک بار به محله‌ها سر می‌زنند. می‌توانید آنها را با آهنگ بتهوونی که می‌زنند تشخیص دهید و با تحویل زباله‌های خشک به آنها پاکت‌های زباله تحویل بگیرید.

حتی برخی از استارتاپ‌ها یا شرکت‌های خصوصی هم وجود دارند که می‌توانید زباله‌هایتان را به آنها بفروشید. اگر آنها را می‌شناسید زیر این پست به ما معرفی کنید.

 

و اینکه در آخر

آیا شما هم در خانه زباله‌ها را تفکیک می‌کنید؟ اصلاً نظر شما در مورد تفکیک زباله چیست؟ کاری مفید است یا زائد؟ زیر این پست سؤالاتتان را بپرسید و نظرات خود را بنویسید 🙂

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۳.۰۹ (۱۱ رای)
مجله سلامتی آمان

۳ دیدگاه

  • سلام و دست مریزاد. کسی اگر پیام را می خونه و تجربه موفقی از تمرین مدیریت زباله و تفکیک به صورت دسته‌جمعی در آپارتمان داره لطفا لطفا بنویسه همه بهره ببریم….یا اگر ممکنه تجربه را به ایمیلم بفرسته هرچی باشه بنظرمن ارزشمنده: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید