آمان در شبکه‌های اجتماعی


خودتان را برند کنید؛ ۵ راه ساده برای کسب موفقیت

3.53K بازدید

در گذشته اینطور بود که اگر شما علاقه‌مند به کسب موفقیت و داشتن یک شغل خوب بودید، فقط باید دو کار انجام می‌دادید: به مدرسه بروید و به دانشگاه بروید و پس از آن کار کنید. و اگر می‌خواستید می‌توانستید آن کار را تا بازنشستگی برای خودتان نگه دارید.

اما امروزه، بازار کار از هر زمان دیگر بی‌رحم‌تر است. رقابت آنچنان شدید است که شرکت‌ها می‌توانند کارمندان خود را از میان تعداد زیادی داوطلب انتخاب کنند. شرکت‌ها هم تمایل دارند افرادی را انتخاب کنند که در عین داشتن مهارت بیشتر، دستمزد کمتری طلب می‎کنند. علاوه بر این، امنیت شغلی تقریبا چیزی غیر ممکن است، زیرا تقریبا همه افراد قابل تعویض با دیگر داوطلبان احراز آن شغل هستند.

با این حال، نباید اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و خودتان را دست‌کم بگیرید. شما کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا در رقابت با دیگران برای احراز یک موقعیت شغلی پیروز شوید و خودتان را در آن موقعیت ثابت کنید. به بیان دیگر راه های ساده برای کسب موفقیت زیاد هستند.

 

چگونه خودتان را برند کنید ؟

۱- یک رزومه تأثیرگذار تهیه کنید

رزومه

داشتن روزمه درست‌درمان یک ضرویت انکار ناپذیر است. چه شما در حال حاضر بیکار باشید و به دنبال کار بگردید و چه به دنبال تغییر شغل و رفتن به یک شرکت جدید باشید، باید بدانید که چگونه یک رزومه تاثبرگذار بنویسید.

البته داشتن یک رزومه از پیش آماده شده و ارسال همان به شرکت‎های مختلف هم کار درستی نیست. به این معنی که شما باید رزومه‌تان را قبل از ارسال با توجه به شرکتی که قصد کار کردن در آن را دارید، تغییر دهید: از نوشتن برخی توانایی‌ها و تجربه‌هایتان چشم‌پوشی کنید و یا بر برخی از توانایی‌ها و ویژگی‌های خود تاکید کنید. مثلا بعضی ترجیح می‌دهند در رزومه‌شان یک لحن رسمی‌تر داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند رزومه‌شان گرافیکی و هنری‌تر باشد.

شما می‌توانید قبل از اینکه رزومه‌تان را برای شرکتی ارسال کنید آن را ویرایش کنید. به سایت شرکت  سر بزنید یا از دوستانتان در مورد سلیقه مدیران آن شرکت تحقیق کنید. از اطلاعاتی که به دست می‌آورید می‌توانید با نگاه جامع‌تری به اصلاح رزومه‌تان بپردازید. راه حل دیگر هم این است که از یک آدم حرفه‌ای در زمینه رزومه‌نویسی کمک بگیرید.

 

۲- دائما مهارت‌های خود را افزایش دهید

صرف‌نظر از اینکه در چه صنعت و یا حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، یادگیری مهارت‌های جدید برای کسب موفقیت نه‌تنها پسندیده است، بلکه اغلب اوقات لازم و ضروری است.

اهمیت این کار دو برابر خواهد شد اگر در یک صنعت بسیار پویا مانند فناوری اطلاعات یا بازاریابی دیجیتال کار می‌کنید. حوزه‌هایی که هر ساله تغییر می‌کنند و شما نمی‌توانید بر اساس دانش سال گذشته خود پیش بروید. به عنوان مثال، اگر شما یک بازاریاب دیجیتال (digital marketer) هستید، باید در مورد قوانین جدید و دستورالعمل‌های SEO (بهینه‌سازی برای موتور جستجو) دانش خود را به روز  نگه دارید.

خبر خوب این است که راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های جدیدی را به دست آورید، حتی آن مهارت‌هایی که بسیار گرانقیمت هستند، مانند برنامه‌نویسی. شما می‌توانید با یک سرچ ساده از فیلم‌ها و آموزش‌های رایگان موجود در اینترنت (مثلا یوتیوب) و کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید. شما می توانید دوره های آنلاین رایگان موجود در برخی سایت‌ها را هم شرکت کنید.

 

۳- اهدافتان را تنظیم کنید

برای کسب موفقیت و داشتن یک حرفه و شغل موفق، باید اهداف حرفه‌ای و توانایی‌هایتان را با هم هماهنگ کنید. شما می‌توانید این کار را با شناخت محدودیت‌های خود و هدف‌گذاری واقع‌بینانه انجام دهید. این کار بدین خاطر است که به اندازه کافی به مهارت‌ها و توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید.

در حال حاضر، بسیاری از افراد اهداف خود را برای ۵ تا ۱۰ سال آینده تعیین می‌کنند. مشکل این است که آنها به قدری از آن اهداف دورند که بعد از مدتی آنها را فراموش می‌کنند و یا آنها را دست‌نیافتنی می‌بینند.

به منظور اجتناب از این اتفاق، شما باید کوچکتر فکر کنید. یعنی شکستن اهداف بزرگ به اهداف کوچکتر که باعث می‌شود شما زودتر به آنها دست پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر می خواهید در ۵ سال آینده مدیر عامل شرکتتان شوید، ابتدا در مورد آنچه باید در ۱۲ ماه آینده انجام دهید فکر کنید. سپس، در مورد آنچه که می‌توانید در یک ماه آینده انجام دهید بیاندیشید، سپس به این هفته، و در نهایت، به آنچه را که شما باید امروز انجام دهید، فکر کنید.

 

۴- شبکه‌سازی و گسترده کردن ارتباطاتتان ضروری است

ارتباطات اجتماعی

وقتی می‌خواهید به شغلی که آرزوی آن را دارید برسید و کسب موفقیت کنید، فقط چیزهایی که می‌دانید کافی نیست بلکه مهم‌تر کسانی هستند که می‌شناسید. بعضی از بهترین فرصت‌های شغلی با معرفی و سفارش دیگران به دست می‌آیند. مدیران معمولا دوست دارند فردی شما را تایید کرده باشد تا بتوانند به شما اعتماد کنند.

علاوه بر ارتباطات اجتماعی و دوست‌های زیاد، شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای در شغل خود باید حساب LinkedIn ایجاد کنید. این شبکه اجتماعی به شما کمک می‌کند دوستانی پیدا کنید که اگر در شرکتشان شغلی پیدا شد به شما خبر دهند.

علاوه بر تلاش برای کسب مهارت‌های جدید، می‌توانید تجربه، خدمات و مهارت‌های خود را با دیگران مبادله کنید یا به اشتراک بگذارید. اگر به کسی کمک کردید، مطمئنا او شما را به خاطر می‌سپرد و در صورتی که فرصت شغلی‌ای در شرکتشان وجود داشت به شما خبر می‌دهد.

 

۵- خودتان را برند کنید

برای نشان دادن خود و مهارت‌های خود بهترین راه ممکن این است که برای فروش دانش و مهارت خود بازاریابی کنید، بسیار شبیه یک شرکت که برای کسب درآمد بیشتر بازاریابی می‌کند. توسعه برند شخصی (personal brand) به این معنا است که خودتان را یک برند فرض کنید و برای معروف شدن و اعتبار آن تلاش کنید. پرسونال برندینگ به شما کمک خواهد کرد در شغلی که هستید اعتبار و اقتدار کسب کنید و دیگران به دنبال شما بگردند.

 

چطور می‌توانید برندتان را توسعه دهید؟

خوب، شما می‌توانید یک وبلاگ ایجاد کنید و محتواهای ارزشمند حیطه تخصصی‌تان را در آن به اشتراک بگذارید و تخصص خود را به دیگران نشان دهید. همچنین، شما در ادامه می‌توانید یک پروفایل اجتماعی حرفه‌ای و قانع کننده در شبکه‌های اجتماعی به خصوص لینکدین ایجاد کنید.

 

نتیجه

همانطور که دیدید، برای ایجاد یک حرفۀ موفق، فقط کافی نیست که در زمینه شغلی خود متخصص باشید. شما باید کاری کنید که دیگران هم بدانند که شما متخصصید. با برند کردن خودتان، ایجاد یک شبکه ارتباطی گسترده و گسترش مهارت‌های خود، خواهید توانست شغل و حرفه مورد نظر خود را به دست بیاورید و در آن موفق باشید. همچنین می‌تواننید در مورد پرسونال برندینگ بیشتر بخوانید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۱ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید