آمان در شبکه‌های اجتماعی


چگونه در زمان حال زندگی کنیم ؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم

چگونه از شر نارضایتی از دیروز و ترس از فردا خلاص شویم؟

32.8K بازدید

در زمان حال بمان، در لحظه زندگی کن، فقط تمرکزت روی زمان حال باشد!

ما این گزاره‌ها را بارها و بارها از این و آن شنیده‌ایم، یا خودمان به دیگران توصیه کرده‌ایم. اما این جمله‌ها واقعاً به جه معنا هستند؟ چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

زندگی‌کردن در لحظۀ حاضر به معنا این است که از زندگی اکنون و این لحظۀ خود لذت ببریم بدون اینکه غم گذشته را داشته باشیم یا نگران آینده باشیم. چنانکه خیام می‌گوید:

برخیز و مخور غم جهان گذران

بنشین و دمی به شادمانی گذران

اما گفتن آسان است و انجام دادن سخت. ولی نگران نباشید؛در اینجا ۵ تمرین بسیار ساده را معرفی می‌کنیم تا با انجام آنها یاد بگیریم که چگونه در زمان حال زندگی کنیم.

 

۱- با تمام توان خود روی یک چیز تمرکز کنید و توجهتان به آن باشد

منظور از چیز، هرچیز تصادفی مانند مداد یا صندلی نیست. تمرکزکردن روی آنها با تمام توان بسیار بی‌معنی و خسته‌کننده خواهد بود. منظور چیزی در طبیعت است. این چیز می‌تواند یک درخت، یک گل یا یک موجود طیبعی زنده باشد. با تمام توان خود به آن خیره شوید. تمام جزئیات کوچک آن را مشاهده کنید.

اگر خواستید روی یک درخت تمرکز کنید، تماشا کنید که چگونه هر برگ به صورت جداگانه حرکت می‌کند. در خطوط و بافت برگ‌ها زوم کنید و ببینید که چه تعداد رنگ‌های مختلف سبز در کنار هم دیده می‌شود. به رقص شاخه‌ها در باد نگاه کنید و به صدای زمزمه باد در میان برگ‌ها گوش دهید.

هنگامی که شما فقط روی چنین چیزی تمرکز می‌کنید، شما ۱۰۰٪ در زمان حال هستید، درحالی که اصلاً خودتان متوجه نشدید.

این تمرین به شما کمک می‌کند که بتوانید روی کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهید تمرکز کنید. تمرکز کردن به ما یاد می‌دهد چگونه در زمان حال زندگی کنیم.

 

فردی نشسته درحال مراقبه یا تمرکز

 

۲- روزی ده دقیقه مراقبه داشته باشید

نگران نباشید، فقط ده دقیقه.

ما آنقدر مشغول نیستیم که نتوانیم حتی ۱۰ دقیقه از روز را مراقبه کنیم. لازم نیست یک یوگاکار حرفه‌ای باشید تا بتوانید مدیتیشن کنید. هرکس می‌تواند این کار را انجام دهد و این کار واقعا بهترین راه برای تمرکز شما در لحظۀ حال است.

یک سری اپلیکیشن مدیتیشن هم برای موبایل وجود دارد که مدیتیشن را سریع و آسان می‌کنند. می‌توانید به راحتی آنها از اپ‌استور یا گوگل‌پلی دانلود کنید و در فضای آزاد و آرام آنها را امتحان کنید.

 

۳- طوری به جهان بنگرید انگار که فیلم تماشا می‌کنید

هنگامی که شما در قطار یا اتوبوس نشسته‌اید، در یک کافی‌شاپ یا رستوران هستید یا حتی در خیابان قدم می‌زنید، تصور کنید که در سالن سینما نشسته‌اید.

برای یک لحظه هر چیزی را که در اطراف شما در حال اتفاق‌افتادن است تماشا کنید. اسم این فیلم “زندگی” است و این فیلم مستند روی دیوار در حال پخش‌شدن است.

این سریع‌ترین راه برای این است که از خودتان بیرون بیایید و راه درست برای رسیدن به زمان حال را پیدا کنید.

 

۴- به کف پاهایتان فکر کنید

این پیشنهاد که روی کف پاهای خودتون تمرکز کنید به نظر پیشنهاد عجیب و غریبی می‌رسد اما در واقع عجیب‌تر از سه پیشنهاد قبلی نیست.

اگر احساس می‌کنید ذهن شما بدون اختیار شما دائماً به چیزی که دیروز اتفاق افتاده یا آنچه فردا قرار است اتفاق بیفتد، فکر می‌کند، فقط برای یک لحظه مکث کنید و روی کف پاهای خود تمرکز کنید.

چشمانتان را ببندید و فقط به کف پاهایتان فکر کنید. سعی کنید پوست نرم کف پاهایتان را حس کنید بدون اینکه با دستهایتان لمسش کنید. به سادگی از قدرت تمرکزتان استفاده کنید.

کف پاهای خود را توی کفش‌های خود احساس کنید یا اینکه آنها را وقتی روی فرش گذاشته‌اید حس کنید. وقتی پرزهای قالی پاهایتان را قلقلک می‌دهد. به انگشتان پا، قوس کف پایتان و فشاری که به قوزک پایتان می‌آید توجه کنید.

به نظر عجیب و غریب می‌رسد اما شما در واقع در حال حاضر کاملاً در زمان حال هستید. افکار مربوط به دیروز و فردای شما هم ناپدید شده‌اند.

 

۵- برقصید

رقصیدن بهترین راه برای پاک‌کردن ذهن شما از افکار غیرضروری و لذت‌بردن از زمان حال است.

البته منظور ما رقصیدن در وسط سوپرمارکت یا در ایستگاه اتوبوس و مترو نیست. البته، اگر شما شجاعت انجام این کار را داشته باشید، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

منظور ما این است که گاهی هدفون را در گوشتان بگذارید، درب اتاق خود را قفل کنید و یکی از آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را پلی کنید و شروع به رقصیدن کنید.

غیرممکن است در حالی که وسایل اتاق هم دور شما می‌رقصند شما در زمان حال نباشید.

 

۶- برای چند دقیه تنقس عمیق داشته باشید

چند دقیقه از روز در جایی که نشسته‌اید تنفقس عمیق و منظم داشته باشید. این کار بسیار آرام‌بخش و انرژی‌آور است. یکی از روش‌های تنفس این است که نفس بکشید و تا شمارۀ ۴ بشمرید. سپس نفس را همانقدر نگه دارید و سپس دوباره، تا شمارۀ ۴، آهسته و بی‌صدا نفس را بیرون دهید. چندین بار که این کار را انجام دهید متوجه قدرت این تمرین خواهید شد.

 

در آخر

این ۵ تمرین را انجام دهید و مطمئن باشید می‌توانید علاوه بر اینکه از گذشته و آینده رها شوید، قدرت تمرکزتان را بالا ببرید. در نهایت سعی کنید در طول روز هرکاری که می‌کنید فقط به همان کار توجه کنید. به نظر می‌رسد بعد از خواندن این مقاله یاد گرفته باشیم که چگونه باید از شر نارضایتی از گذشته و ترس ار فردا خلاص شویم و چگونه در زمان حال زندگی کنیم. این رباعی خیام هم در نهایت تقدیم به شما:

از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن

فردا که نیامده‌است فریاد مکن

بر نامده و گذشته بنیاد مکن

حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۴.۲ (۱۲۹ رای)
مجله سلامتی آمان

۱۴ دیدگاه

  • واقعا ممنونم خیلی بهم کمک کرد،اخه من ادمی هستم که خیلی همه چیز رو علکی بزرگ میکنم،مثلا استخدام شدم افق کوروش، ولی ترس دارم،نمیدونم از چی!فقط میترسم مسترسم میترسم،بخدا از ترس داره گریم میگیره،اخهمن چه مردی هستم مرد باید کار کنه،ولی من ادمی بودم که از بچگی با ناز نعمت بزرگ شدم ولی الان یکسال پدر مادرم رحمت خدا رفتن و خودمم بیکارم و برادرام خرجمو میدن ولی واقعا تا کی،دوس داشتم کار اداری یا حراست توی شرکت استخدام شم ولی هرچی زور زدم نشد یعنی ن اشنایی دارم نه جایی رفتم برا استخدام و فقط منتظر خدام یه کاری برام بکنه،شرمنده،خیلی حرف زدم، ولی دوس داشتم حرف دلم رو برا اولین بار به کسی بزنم که شاید سبک،بشم و هرکس پیامه من رو میخونه،ازش میخوام از ته دل دعام کنه که از ترس و استرس رها بشم،خیلی ممنونم

    • این ترس و استرس بخاطر اینه که شما مدتها توی منطقه امنیت خودت بودی بدون این که حتی به خارج از منطقه امنیت فکر کنی،الانم یهو میخوای از منطقه امن خارج بشی و طبیعیه که ترس داشته باشی،ولی بدون این ترس زاده ذهن شماست و واقعی نیست.نگران نباش یکی از علائم رشد احساس ترس هست.و این رو بدون که هیچ رشدی بدون درد نخواهد بود.

  • سلام من یه دختر یازده ساله هستم ولی ترس بیخود دارم الکی استرس میگیرم و چند ماهه قدرت تفکر و فکر کردن ندارم احساس میکنم زندگی فیلم است و من وجود ندارم حال ید می‌شود روانپزشک هم که رفتم بهم قرص آرامبخش داد ولی هیچ فایده ای نداشت کمک کنید من همیشه نمرات ۲۰ بود ولی الان نمرات فاجعه است خیلی حالم بده لطفاً کمکم کنید

    • خواهر عزیزم […] این خیلی خوبه که فکر کنی زندگی ی فیلمه،ولی هیچوقت فکر نکن که وجود نداری،مگه میشه؟مگه نمی‌شنوی که دوستات بهت سلام میکنن؟مگه وقتی میخوای از خیابون رد بشی،ماشین ها برات نمی ایستن؟مگه باد موهاتو با خودش نمیبره؟..پس تو وجود داری،و بیشتر از اونی که فکر کنی تاثیر گذار هستی توی جهان،فرکانس افکار تو به تمام جهان ارسال میشه و تاثیر گذاره..
      و در آخر بهتون میگم که کارگردان این فیلم فقط خودتی،پیدا کن خودتو

  • سلام دوست عزیز،نگران نباش همینکه تصمیم گرفتی روی پای خودت بیاستی وشروع به تغییرکردن بکنی جهان وکائنات پیام تورومبشنوه و بهت پاسخ مثبت میده و همه ی اجزای جهان دست ب دست هم میدن تابه توکمک کنن تابه خاسته ی قلبیت برسی،از صنیم قلبم برات دعامیکنم😊

  • راستش خیلی عالی بود ، یک هفته است که این ۵ تمرین رو انجام میدم….
    شاید خیلی براتون عجیب باشه اما انگار کل جسم و روحم کل وجودم از نگرانی های میلیون تنی خلاص شده ، احساس پاکی میکنم
    باورهام اصلاح شد…

    این فوق العاده اس

    هر مشکلی خود ب خود حل میشه ، دیگه نگرانی و اضطرابی ندارم ، شاد شادم و اراده ام هم بالا رفته ، هوش بالایی دارم و قدرت تمرکزم بالا رفته ، خبرهای خیلی خوبی می شنوم هرروز

    از همه مهمتر خدا رو پیدا کردم ، عاشق خودم شد

    ازتون ممنونم

  • سلام واقعا عالی بود ولی آیا باید این پنج روش رو باهم انجام داد یا فقط یکی ازشون کفایت میکنه لطفا راهنمایی کنید .ممنون

  • سلام ممنون از شما
    من خانمی ۴۰ سال هستم مدام افکارم مشغول هست اصلا در حال زندگی نمیکنم
    همه بهم میگم چقدر متفکری
    خودم هم نمیدونم به چی فکر می کنم
    خسته شدم
    اصلا از زندگیم لذت نمیبرم
    اصلا نمی خندم
    ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید

  • خب مشکله اصلی من اینه که دائما به یه چیز خاصی فکر میکنم که خیلی هم مهم نیست و کمی خنده داره گاهی و نمیدونم چجوری تمرکزم رو بذارم روی زمان حال و از الانم لذت ببرم

  • سلام چطور میشه تو انجام کارها چیزایی که ازشون خوشمون نمیاد درواقع از انجام دادنش کنترل کنیم خودمون و از درون بخودمون چی بگیم که به اشتباه نیوفتیم ممنون میشم راهنمایی کنید اگه شخصی اصل حرفای منو متوجه شد راهنماییم کنه چه راهکاری و با خودم تمرین کنم و باور خودمو صددرصد کنم که میتونم و از پسش برمیام ممنون

دیدگاهتان را بنویسید