آمان در شبکه‌های اجتماعی


۹ باور غلط در مورد دندان‌ها که باید آنها را کنار بگذارید

2.09K بازدید

کارشناسان معتقدند که برای حفظ سلامت کلی بدنتان نباید از سلامت دهان خود غافل شوید. به این خاطر که دندان‌های سالم یکی از نشانه‌های اصی سلامت کل بدن شماست. از این رو عدم مراقبت از دندان‌ها به همان اندازه که سلامت دهان و دندان شما را به خطر می‌اندازد سلامت کل بدن شما را هم کاهش می‌دهد.

بنابراین، جای تعجب نیست که امروزه مردم سلامت دهان و دندان خود را یکی از اولویت‌های زندگی روزمره خود، قرار می‌دهند. با این حال هنوز افرادی وجود دارند که یک سری باورهای غلط در مورد دندان‌ها دارند. این باورها به جای اینکه باعث سلامت دندان‌هایشان باشد، باعث کاهش سلامت دهان و دندان آنها می‌شود.

برای روشن‌تر شدن موضوع، در زیر فهرستی از این افسانه‌های دندانپزشکی (باورهای غلط در مورد دندان‌ها) و حقیقت پشت آنها را لیست کرده‌ایم.

 

باور غلط ۱: شیرینی بیشترین ضرر را برای دندان‌ها دارد

آبنبات

بله، قند یا شکر می‌تواند حفره‌های بسیار ریزی روی مینای دندان‌های شما ایجاد کند. اما، مقدار حفره‌های دندان وقتی که شیرینی می‌خورید آنچنان قابل توجه نیستند. تاثیر شکر روی دندان‌هایتان بستگی به این دارد که شکر یا شیرینی چقدر روی دندان‌هایتان باقی می‌مانند.

مواد قندی اسید ایجاد می‌کنند که مینای دندان شما را از بین می‌برد.

بنابراین، اگر قند زمان زیادی روی دندان‌هایتان بماند، اسید بیشتری تولید می‌شود و شانس بیشتری برای تخریب دندان‌های شما خواهد داشت. بنابراین، کافی است پس از خوردن چیز های شیرین، دندان‌های خود را بشویید یا دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید.

 

باور غلط ۲: فقط لازم است قند کمتری بخورید

این درست نیست که قند تنها آدم‌بدۀ ماجرا است که باعث حفره در دندان‌هایتان می‌شود. غذاهای نشاسته‌دار، الکل، مرکبات و نوشیدنی‌های گازدار بدون قند هم می‌توانند باعث آسیب به دندان‌های با ارزش شما شوند.

بنابراین، اگر شما واقعا بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار می‌دهید، باید از خوردن زیاد این غذاها خودداری کنید و شروع کنید به خوردن میوه‌ها و سبزیجات که فیبر زیادی دارند. غذاهای غنی از فیبر می‌توانند باعث تولید بیشتر بزاق شوندکه خود مواد معدنی مفیدی برای دندان‌هایتان دارد.

پس اینکه توصیه شود: کافی است قند نخورید تا دندان‌هایتان خراب نشود، جزو باورهای غلط در مورد دندان‌ها محسوب می‌شود.

 

باور غلط ۳: آدامس بدون قند جویدن کار مسواک را انجام می‌دهد

بعضی از مردم معتقدند که آدامس جویدن می‌تواند به خوبی کار مسواک زدن را انجام دهد. اگر این حرف از نظر علمی درست باشد، مطمئنا کودکان بیشتر از همه خوشحال خواهند شد. اما، این حرف دقیق نیست.

اگرچه یک آدامس بدون قند حاوی زایلیتول است که می‌تواند به محافظت از دندان‌های شما کمک کند، اما نمی‌تواند جایگزین مسواک شود.

شما هنوز هم باید سه بار در روز دندان‌هایتان را مسواک کنید تا هم دندان‎‌های سالم و تمیزی داشته باشید و  بوی بد دهان را از بین ببرید.

 

باور غلط ۴: نخ دندان لازم نیست

بعضی از مردم فکر می‌کنند نخ دندان زدن، غیر ضروری و اتلاف وقت است. آنها معتقدند که مسواک زدن کافی است. اما متاسفانه، کارشناسان می‌گویند که مسواک زدن برای دندان‌ها کافی نیست. شما باید استفاده از نخ داندان را به برای بهداشت دهان و دندان خود جدی بگیرید.

بخش‌هایی از دندان‌های شما وجود دارد که مسواک نمی‌تواند آنها را تمیز کند. در واقع ۳۳ درصد از کل دندان‌های شما با مسواک زدن تمیز نمی‌شود. برای رسیدن به بهداشت کامل دهان و دندان، لازم است عادت کنید که نخ دندان بکشید.

 

باور غلط ۵: محکم مسواک زدن دندان‌ها را تمیزتر می‌کند

این باور درست نیست که مسواک زدن محکم دندان می‌تواند آن را تمیز‌تر کند. در حقیقت، مسواک زدن محکم می‌تواند باعث خونریزی و آسیب به دندان‌ها و لثه‌هایتان شود. این کار می‌تواند مینای دندان را، که یک سپر در مقابل باکتری‌ها است، ضعیف کند.

بنابراین، اگر شما دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید، بهتر است. اگر لثه‌ها و دندان‌های شما حساس هستند، لازم است از مسواک‌های نرم (soft) استفاده کنید.

فراموش نکنید که مسواک را روی تمام بخش دندان‌هایتان یعنی لثه‌هایتان هم بکشید. همچنین روی زبانتان را هم مسواک بزنید.

 

باور غلط ۶: دندان‌های سفید مرواریدی سالم هستند

دندان‌های سفید

این یک تصور غلط رایج است که دندان‌های سفید سالم هستند. نکته این است که داشتن مجموعه‌ای از دندان‌های سفید معیاری برای سلامت دهان و دندان نیست. به این دلیل که رنگ طبیعی دندان‌ها اصلا رنگ مرواریدی‌ای نیست.

 

باو غلط ۷: آسپرین برای دندان‌درد‌ خوب است

اگر منبع درد از ناحیه لثه باشد، بله، آسپرین می‌تواند دندان‌دردتان را به طور موقت تسکین دهد. اما، اگر منشا درد داخل دندان باشد، آسپیرین مؤثر نیست. این دارو نمی‌تواند به داخل دندان نفوذ کند تا عصب آسیب دیده را خنثی کند.

همچنین کاری اشتباه است که برای کاهش درد دندان ناشی از لثه‌ها بیش از حد آسپرین مصرف کنید. این کار می‌تواند باعث عوارض بیشتری شود.

بنابراین اینکه می‌گویند آسپرین برای دندان‌درد‌ خوب است، لزوما درست نیست و جزو باورهای غلط در مورد دندان‌ها است.

 

باور غلط ۸: خمیردندان‌های سفیدکننده برای دندان‌ها مضر هستند

یک زمانی بود که سفیدکننده‌های دندان برای دندان‌ها بسیار مضر بودند. قبل از سال ۱۹۹۰، دندانپزشکان از مواد پروتئینی اسیدی و ژل‌های سفیدکننده مضر در ترکیب خمیردندان‌ها استفاده می‌کردند که موجب آسیب زدن به دندان‌ها می‌شد. این ترکیبات به دندان‌ها آسیب می‌رساندند و مینای دندان را سست می‌کردند.

امروزه، دندانپزشکان تنها با استفاده از محلول PH خنثی در ترکیب سفیدکننده‌ها استفاده می‌کنند. محلول‌ها با PH خنثی باعث نگرانی شما نخواهند بود زیرا در عین حال که به دندان‌های شما ضرری نمی‌رسانند باعث سفیدی دندان می‌شوند.

 

باور غلط ۹: تا زمانی که دندان‌درد ندارید رفتن به دندانپزشکی لازم نیست

برخی افراد تازمانی‌که دندانشان درد نگیرد به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. این افراد بعد از پوسیدگی دندان‌هایشان هزینه آن را خواهند پرداخت. حتی اگر دندان درد نداشته باشید، رفتن به دندانپزشکی برای جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان ضروری است.

شما باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید پیشرفت مشکلات بهداشتی دهان مانند پوسیدگی دندان را در ابتدای آن حس کنید. به عنوان مثال، هنگامی که حفره‌‎ها فقط در مینای دندان تشکیل می‌شوند، احساس درد نمی‌کنید. در مورد بیماری‌های لثه هم همینطور است.

برای جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان، باید به صورت منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را بررسی کند. دندانپزشک‌ها می‌توانند به خوبی وضعیت بهداشت دهان و دندان شما  بررسی کنند و دهان شما را به صورت کامل معاینه کنند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید