آمان در شبکه‌های اجتماعی


چطور باشخصیت رفتار کنیم

2.96K بازدید

این سؤال که چطور باشخصیت رفتار کنیم را می‌توان به نحو دیگری هم پرسید: چطور رفتار کنیم که مورد احترام دیگران باشیم. ممکن است شما در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که احساس کنید نمی‌دانید چطور رفتار کنید که دیگران از شما بدشان نیاید یا اینکه ممکن است در موقعیت‌هایی به شما بی‌احترامی شده باشد و می‌خواهید بدانید که چه رفتاری از شما سر زده که دیگران به خودشان اجازه داده‌اند به شما بی‌احترامی کنند.
در واقع باشخصیت بودن و رفتار اصیل باعث می‌شود دیگران در ارتباط با شما با دیسیپلین رفتار کنند، شأن شما را حفظ کنند و همواره از مصاحبت با شما لذت ببرند. رفتار موقر و مؤدبانه خود شماست که باعث می‌شود افراد موقر و مؤدب جذب‌تان شوند. حال اگر بپرسید که باید چطور باشخصیت رفتار کنیم از شما می‌خواهیم که این مقاله را تا انتها بخوانید و سپس نظرتان را کامنت کنید تا با هم بحث کنیم.
آدم‌ها در مورد اینکه چه چیز را احترام و چه چیز را بی‌احترامی تلقی می‌کنند اختلاف نظر دارند. پس دائما از دیگران بپرسید که به نظر آنها چه چیز بی‌احترامی است تا بتوانید ذهن‌تان را شفاف‌تر کنید. در این باره که چطور باکلاس رفتار کنیم تا دیگران به ما احترام بگذارند با دوستانتان مشورت کنید. در زیر چند نکته برای آقایان آورده‌ایم تا با رعایت آنها خودشان را فردی بالغ و بخته و به یک معنا جتلمن جلوه دهند.

آراسته باشید

اسیر مد نشوید. هیچ اشکالی ندارد که از خرید لباس لذت ببرید و با مد پیش بروید اما از پوشیدن لباس‌هایی که با شخصیت شما در تعارض است و در جامعه جلف محسوب می‌شود خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که لباس‌های شما مناسب مکانی است که به آنجا می‌روید. رنگ، مدل و جنس آن را در نظر بگیرید و مراقب باشید لباس اشتباهی انتخاب نکنید.
برده مد نباشید چراکه باعث می‌شود در نظر دیگران آدمی سطحی و کم عمق جلوه کنید. لباسی که می پوشید باید شخصیت شما را ارتقا بخشد، نه اینکه آن را خراب کند. خلاصه در انتخاب لباس‌هایتان دقت کنید و عرف جامعه‌تان را در نظر بگیرید. ساعت به دست کنید اما همیشه از زرق و برق دوری کنید. لازم نیست گران‌ترین لباس‌های بازار را بپوشید.
همیشه ظاهری تمیز و مرتب داشته باشید. رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است. روزانه دوش بگیرید تا همیشه شاداب باشید.

درست صحبت کنید

سعی کنید شمرده صحبت کنید و کلمات را درست به کار ببرید. خب استفاده درست از دستور زبان و داشتن دایره لغات بالا نیازمند مطالعه زیاد است؛ پس همواره زمانی از روز را به مطالعه روزنامه، مجله، رمان یا شعر بپردازید.
همچنین مراقب تُن صدایتان باشید. لازم نیست برای رساندن صدایتان به دیگران داد بزنید هرچند در جمع نشسته باشید. دیگران گوششان را با تن صدای شما تنظیم می‌کنند؛ نه خیلی بلند و نه خیلی آرام صحبت کنید. این کار نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس و قدرت شماست.

یادتان باشد شوخی کردن راه‌رفتن روی لبه شمشیر است. هرآن ممکن است شوخی شما به جای خنداندن باعث ناراحتی دیگری شود. پس مراقب شوخی‌هایتان باشید. اگر در شوخی کردن تبحّر ندارید کلا دور شوخی و خنداندن دیگران را خط بکشید. شوخی زیاد آدم‌ها را سیک می‌کند و باعث می‌شود شما را آنچنان که باید جدی نگیرند.

راه رفتن

هنگام قدم زدن با دوستانتان یا همکارتان، در کنار او قدم بردارید. هرگز از او جلو نیفتید مگر آنکه راه تنگ شود و مجبور باشید. به خاطر جلوتر راه رفتن معذرت‌خواهی کنید و نشان دهید که به آنها احترام می‌گذارید. این حرکت ساده نشان می‌دهد شما با او از موضع برابر رفتار می‌کنید و خودتان را بالاتر از او نمی‌دانید.
هنگام قدم زدن غوز نکنید. دست‌هایتان کنارتان باشد و سر را بالا و سینه را سپر کنید (به اندازه معقول). حتی وقتی روی صندلی می‌نشینید غوز نکنید. این کار علاوه بر حفظ سلامتی بدنتان به تصویر شما در ذهن دیگران کمک می‌کند.

گوش کنید

تلفن خود را کنار بگذارید و به حرف‌های طرف مقابلتان با تمرکز گوش کنید. وقتی در حال مکالمه با کسی هستید با او تماس چشمی برقرار کنید و با سر حرف‌های درست او را تایید کنید. این کار ادب و احترام شما را نشان می‌دهد. در هر گفت‌وگو قبل از شروع صحبت‌تان اجازه دهید صحبت‌ها و افکار مخاطبتان تمام شود و سپس شما شروع کنید.
به طور کلی اصلا خوب نیست که هر پنج دقیقه گوشی خود را دست بگیرید، تلفن بزنید، به تماس‌ها پاسخ دهید، چت کنید یا تلگرام چک کنید. زمانی از گوشی خود استفاده کنید که تنها هستید. در ضمن گوشی‌تان را سایلنت کنید و نگذارید زنگ موبایلتان باعث آزاد دیگران شود.

آن‌تایم باشید

دائما دیر رسیدن، به خصوص بدون اطلاع، این تصور را به دیگران می‌دهد که شما به زمان آنها اهمیت نمی‌دهید و به آنها احترام نمی‌گذارید. دیر کردن، عجله کردن و دویدن برای رسیدن به قرار هم باعث افزایش استرس شما می‌شود و می‌تواند روی رفتار و نحوه برخورد شما تأثیر بگذارد. وقت‌شناسی نشانه وقار و شخصیت درست شماست.

آب و هوا

به آب و هوا دقت کنید و متناسب به وضعیت هوا لباس بپوشید. اگر هوا ابری است و ممکن است باران ببارد حتما با خودتان چتر داشته باشید. داشتن چتر در یک هوای بارانی نشان‌دهنده آینده‌نگری شماست. در ضمن اگر به یک قرار عاشقانه می‌روید رفتن زیر یک چتر در یک هوای بارانی دلربا عجیب لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود.
اگر با یک زن باشید و هوا سرد بود می‌توانید ژاکت خود را پیشنهاد کنید. داشتن یک کت تمیز، سوییشرت اضافی یا پتوی مسافرتی در اتومبیل، برای شما یک امتیاز محسوب می‌شود.

صادق و بی‌ریا باشید

اهل تعارف افراطی نباشید؛ در عین حال خیلی هم رک و راست رفتار نکنید. از کلمات “لطفا” و “ممنون” استفاده کنید. حتی اگر فقط با دوستان صمیمی خود هستید، رفتارهایتان مهم است. نگذارید دوستانتان فکر کنند شما آدم دورویی هستید. شوخی کردن خوب است به شرطی که زیاد، بی‌ادبانه و برخورنده نباشد، اما آداب اجتماعی از هر چیزی در رفتارهای شما مهم‌تر است.
در ضمن اگر در مورد مسئله‌ای چیزی نمی‌دانید هرگز اظهار نظر نکنید. مثلا اگر در جمع دوستان نشسته‌اید و درباره موضوعی صحبت می‌شود که شما نمی‌دانید بهتر است سکوت کنید. در ضمن از اینکه دیگران بفهمند شما چیزی را بلد نیستید نگران نشوید. خوب است به جای اظهار نظر در مورد آن مسئله سؤال بپرسید. ندانستن و سؤال پرسیدن نشان‌دهنده ذهن باز شماست.

شما حساب کنید

هزینه قرار ملاقاتتان با دوست یا فرد موردعلاقه‌تان را شما حساب کنید. اگر همراه شما اصرار دارد که دست‌کم سهم خودش را بپردازد به او بگویید دفعه بعد شما حساب کنید. اگر باز هم اصرار کرد اشکالی ندارد بگذارید در حساب کردن شرکت شود.
حالا که صحبت از پول شد یادتان باشد در گفت‌وگوهایتان در مورد پول حرف نزنید. تا کسی از شما سؤال نکرده در مورد درآمدتان، قیمت ماشین‌تان، حساب بانکی‌تان، قیمت لباسی که تازه خریده‌اید یا سفرهای و تفریح‌هایتان صحبت نکنید. این کار نوعی فخرفروشی است و اصلا کار باکلاسی نیست.

از زود قضاوت کردن پرهیز کنید

در بیشتر مواقع، به خصوص زمانی که چت می‌کنید، نمی‌توان لحن کلمات را فهمید بنابراین امکان اشتباه برداشت کردن معنای جملات وجود دارد. بنابراین به‌جای سریع نتیجه گرفتن می‌توانید سؤال کنید: “منظورتون چیه؟” همچنین بهتر است یک تماس صوتی برقرار کنید و به مکالمه ادامه دهید. این کار باعث می‌شود غیرمنطقی ناراحت نشوید و دیگران تصور نکنند شما آدم زودرنجی هستید.

قانونمدار باشید

به طور کلی جوری زندگی کنید که بتوانید به آن افتخار کنید. البته قانونمدار بودن باید در ذات شما رسوخ کند نه اینکه فقط به قانونمدار بودن جلوی دیگران تظاهر کنید. خودتان باشید و سعی کنید عادات و رفتارهای جامعه‌پذیر را در خود تقویت کنید.
مثلا زمانی که در حال رانندگی هستید علاوه بر آرامش داشتن، نیاز است مانند یک شهروند نمونه رانندگی کنید. پشت فرمان با گوشی خود چت نکنید و اگر ضروری نبود تماس‌ها را پاسخ ندهید، مخصوصا اینکه فرد دیگری کنار شما نشسته باشد. رعایت قوانین عادلانه همواره نشان‌دهنده رشد شخصی و دیسیپلین آدم‌هاست. یادتان باشد بعد از رسیدن به مقصد در یک موقعیت خوب تماس‌های از دست رفته را چک کنید و خودتان با آنهایی زنگ زده‌اند تماس بگیرید.

مستقل و قاطع باشید

از نه گفتن نترسید. اگر کارفرمایتان از شما کاری فراتر از توان و مسئولیت شما خواست به راحتی و با ادب و احترام به او نه بگویید. اگر دوستتان از شما خواست برای او کاری انجام بدهید و شما نمی‌توانستید بگذارید او بداند. زمانی را که تنها هستید قدر بدانید و در مورد آیند زندگی‌تان فکر کنید. استقلال عمل و قاطع بودن نشانه اعتمادبه‌نفس و تعادل شماست. یادتان نرود که آدم‌ها دوست دارند با افراد دارای اعتماد به‌نفس دوست باشند.

دوست دوست‌تان

اگر بهترین دوست‌تان شما را با برخی از همکاران یا دوستانش آشنا کرد، به یاد داشته باشید که به نحوی رفتار کنید که دوست‌تان سربلند شود. این رفتار شما در ناخودآگاه آدم‌ها می‌ماند و باعث می‌شود همه از شما تصویر خوبی در ذهن داشته باشند.

به آدم‌ها انرژی مثبت بدهید

از کسی که ناراحت است بپرسید “آیا چیزی هست که بتونم بهتون کمک کنم؟” یا “میخواید یکم باهم گپ بزنیم؟” همچنین سعی کنید از کار دیگران بیشتر از آنچه ظاهرا نشان می‌دهند تعریف کنید. اشکالی ندارد که بگوییم شخصی خوشتیپ شده است یا ظاهر خوبی دارد (در صورتی که سوءتفاهم به وجود نیاید). انرژی مثبت شما باعث خواهد شد دیگران از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند و به آنها آرامش منتقل کنید.

غیبت نکنید

پشت سر آدم‌ها از آنها تعریف کنید (البته اگر چیز قابل تعریفی وجود داشت). به جای صحبت کردن در مورد زشت بودن، بد بودن یا احمق بودن کسی در مورد فرد دیگری که لیاقت تعریف شما را دارد چیز خوبی بگویید. این کار نشان می‌دهد که شما باکلاس هستید و به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید و به جای صحبت کردن در مورد نقاط ضعف دیگران، متوجه نقاط قوت دیگران می‌شوید.
یک شخصیت مثبت و خویشتن‌دار تا آنجا که می‌تواند پشت سر دیگران بدگویی نمی‌کند. کسی که دائما غیبت می‌کند به حریم خصوصی و مرزهای افراد دیگر احترام نمی‌گذارد.

به روز باشید

برای اینکه از نظر سیاسی، فرهنگی و مذهبی فرد آگاهی باشید علاوه بر پیگیری اخبار روز از منابع خبری معتبر و باکلاس، لازم است کتاب بخوانید. بخش مهمی از باکلاس بودن بودن داشتن قدرت ادامه دادن به یک مکالمه به نحوی درجه یک است.
یک برنامه توسعه شخصی هم داشته باشید. در کلاس‌هایی که به شما مهارت جدیدی را آموزش می‌دهند شرکت کنید و به یاد داشته باشید که فرایند یادگیری هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود.

خداحافظی مناسب

اگر دوستان، خانواده یا افراد مهم دیگری مهمان شما بوده‌اند و قصد رفتن دارند، تا درب منزل با آنها همراه شوید. اگر امکان داشت، آنها را تا اتومبیل‌شان مشایعت کنید. اگر دوست، همکار یا فرد مهمی را با ماشین می‌رسانید همراه او پیاده شوید و با او دست بدهید. اگر از یک قرار عاشقانه برمی‌گردید و مهمانتان را رساندید صبر کنید تا درب خانه‌اش را باز کند و وارد خانه شود و بعد از آن حرکت کنید.


در نهایت اگر نکات دیگری در مورد اینکه چطور باشخصیت رفتار کنیم در ذهن دارید زیر این پست کامنت کنید تا به این لیست اضافه کنیم.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۳.۸ (۵ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید