آمان در شبکه‌های اجتماعی


آیا پول آدم را خوشبخت می‌کند؟ رابطه پول و خوشبختی چیست؟

3.87K بازدید

آیا پول آدم را خوشبخت می‌کند؟ خب ما هیچ پاسخ کامل و شفافی به این سؤال مشخص نداریم، اما در مورد خود خوشبختی بیشتر از همیشه می‌دانیم. این مقاله بر اساس نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که در بیشتر موارد آنچه آدم‌ها خیال می‌کنند آنها را خوشبخت می‌کند، حداقل در طولانی‌مدت، کارایی ندارند. بیایید در این مقاله یک مقدار از رابطه پول و خوشبختی رمزگشایی کنیم.

 

آیا پول می‌تواند آدم را خوشبخت کند؟

اگر پاسخ نه باشد پس چه چیزی باعث شادی و خوشبختی آدم می‌شود؟ در حال حاضر بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر پول بیشتری داشته باشند، شادتر خواهند شد. اما واقعیت چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر شما در فقر زندگی کنید، قطعا به دشواری حس خوشبختی خواهید داشت! اگر شما همیشه گرسنه باشید، خانه‌ای برای خودتان نداشته باشید و یا اگر از پرداخت قبوضتان ناتوانید و یا محیط زندگی‌تان ناامن است و یا همیشه به کسی پول بدهکارید، خوشبختی یک آرزو در دوردست‌ها است. بنابراین، با درآمد کمتر از یک سطحی (معمولا کمتر از خط فقر)، آدم‌ها به سختی حس خوشبختی دارند و به ندرت از زندگی خود راضی هستند.

اما برای بالاتر از خط فقر (حدی از درآمد) اوضاع کمی پیچیده‌تر است.

محققان دانشگاه پرینستون داده‌های یک نمونه‌ی ۴۵۰،۰۰۰ نفری از بزرگسالان را در ایالات متحده مورد بررسی قرار دادند. این پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه بعد از اینکه درآمد سالانه خود را گزارش کردند، با پاسخ به سوالات دیگر نشان دادند که روز قبل از دریافت حقوق چه احساسی دارند و چه میزان شاد هستند. با توجه به پاسخ‌هایی که داده شده بود محققان دریافتند که بین میزان درآمد و میزان تجربه خس خوشبختی چه ارتباطی وجود دارد.

نتایج نشان داد که تا زمانی که درآمد سالانه آنها بین ۶۰،۰۰۰ تا ۷۵،۰۰۰ دلار باشد، هرچه این رقم در این بازه بیشتر می‌شود سطح خوشحالی و حس خوشبختی آنها هم بیشتر می‌شود، مثلا فردی که در تهران سالی ۱۰۰ میلیون درآمد دارد از کسی که سالی ۵۰ میلیون درآمد دارد بیشتر خوشحال است.

اما برای بالاتر از ۱۰۰ میلیون، رابطه پول و خوشبختی چنین نیست. از یک حدی بالاتر پول درآوردن حس خوشبختی آدم افزایش نمی‌یابد.

 

پول مشکلات را رفع می‌کند

بله پول فقط خیلی از مشکلات را حل می‌کند اما فقط خیلی از آنها را نه همه آنها را. به بیان خودمانی پول فقط چاله‌چوله‌ها را پر می‌کند. به همین دلیل است که پول تا یک سطح خاص، حس خوشبختی را افزایش می‌دهد. داشتن مقدار مشخصی از پول کمک می‌کند تا مشکلات خاصی در زندگی که باعث برانگیختن حس نارضایتی می‌شود، حل شود. اگر ماشین من خراب شود و من پول کافی برای برطرف کردن آن نداشته باشم، استرس‌زا است. اگر من مریض شوم و پول کافی نداشته باشم، دو نگرانی دارم؛ سلامتی و پولم. اگر من طلاق بگیرم و پول کافی برای هزینه‌های قانونی نداشته باشم، علاوه بر فشار احساسی بی‌پولی کمر من را می‌شکند.

بنابراین، بر اساس آنچه تحقیقات نشان می‌دهد، پول از یک حدی بیشتر باعث خوشحالی آدم نمی‌شود. اگرچه مقدار مشخصی پول باعث می‌شود ما از شر رنج‌های بیهوده زندگی روزمره خلاص شویم. نتیجه اینکه داشتن درآمد بالاتر از یک حدی (۷۰.۰۰۰ دلار در سال در آمریکا و مثلا ۱۰۰ میلیون تومان سالانه در شهری مثل تهران) رابطه مستقیمی با افزایش حس خوشبختی نخواهد داشت.

اگر بخواهیم باز هم واضح‌تر بگوییم برای مثال کسی که ماهیانه ۸ میلیون حقوق می‌گیرد از کسی که ماهیانه ۴.۵ میلیون حقوق می‌گیرد حس خوشبختی بیشتری دارد اما کسی که ماهیانه ۴۰ میلیون درآمد دارد از کسی که ماهیانه ۲۰ میلیون درآمد دارد خوشحال‌تر نخواهد بود. (اعداد نسبی است و بر اساس خط فقر تعیین شده بنابراین در ایران می‌تواند این اعداد متفاوت باشد)

البته ممکن است زمانی که شما درآمد ماهی ۲۰ میلیونی‌تان را دو برابر کردید (یا مثلا کمری خود را فروختید و یک تویوتای شاسی بلند خریدید) خوشحالتر باشید و بیشتر کیف کنید اما مطمئنا این حس شما زودگذر خواهد بود و در کوتاه‌مدت از بین خواهد رفت.

اگر پول بیشتر آدم را خوشبخت‌تر می‌کرد باید سطح شادی و خوشبختی آدم‌ها در ایرانِ ۱۳۹۷ بیشتر از آدم‌های سال ۱۳۵۷ می‌بود. اما درحالی‌که مردم پولدارتر شده‌اند، برای خود ماشین دارند و اقتصاد توسعه پیدا کرده است بر اساس آمارها مردم غمگین‌تر از ۴۰ سال پیش هستند.

بنابراین، داشتن پول بیشتر و تلویزیون هایی با اینچ بیشتر، مبل‌هایی گران‌قیمت‌تر و اتومبیل‌های لاکچری‌تر، شما را خوشحال‌تر و خوشبخت‌تر نمی‌کند. این چیزی است که فیلسوفان صدها سال پیش گفته‌اند. اما اکنون علم و تحقیقات علمی هم همین را می‌گوید.

جمله نهایی درباره رابطه پول و خوشبختی: یک حدی بیشتر پول داشتن خوشبختی شما را بیشتر نمی‌کند (اگرچه از یک حدی کمتر درآمد داشتن به آدم حس بدبختی می‌دهد). برای افزایش حس خوشبختی‌تان کارهای دیگر لازم است انجام دهید.


در ادامه بخوانید: راه‌های افزایش حس خوشبختی


 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۳.۲۵ (۴ رای)
مجله سلامتی آمان

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید