آمان در شبکه‌های اجتماعی


انواع ثروت؛ نباید خیال کنید که ثروت فقط پول است

پول ثروت است ولی همۀ آن نیست

4.92K بازدید

ثروت، به معنای وسیع کلمه، اغلب اوقات به فراوانی منابع و دارایی‌های ارزشمند اشاره دارد. اما ثروت فراتر از دارایی‌های مالی و مادی می‌تواند شامل دانش، روابط اجتماعی و زندگی خوب باشد. چیزی که واضح است این است که آدم‌ها با توجه به تفاوت نگاه‌شان به زندگی ثروت را هم متفاوت معنا می‌کنند.

جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند اغلب خانواده‌هایی که تا سه نسل قبل ثروتمند بوده‌اند و کماکان ثروت خود را حفظ کرده‌اند، تعریف خاصی از ثروت دارند. چنین خانواده‌هایی، چهار نوع دیدگاه دارند، که پولدار بودن فقط یکی از آنها است. از نظر آنها چهار نوع ثروت وجود دارد که پول فقط یکی از انواع ثروت است.

یک ضرب‌المثل در برخی فرهنگ‌های اروپایی وجود دارد با این مضمون که مال و منال بیش از سه نسل در یک خانواده باقی نمی‌ماند.[۱] به بیان دیگر ثروت ایجاد شده توسط یک نسل به ندرت در دو نسل بعد حفظ می‌شود.

چرا؟ یک پاسخ جالب وجود دارد؛ این خانواده‌ها غالبا دیگر انواع ثروت را، که فراتر از پول است که منجر به «ثروتمندی پایدار» می‌شود، نادیده می‌گیرند. چنین خانواده‌هایی متوجه اهمیت پول هستند ولی نمی‌دانند که پول تنها یکی از ابزارهای ثروتمندماندن است.

در مقابل، خانواده‌هایی که ثروت را بیش از سه نسل و به و صورت پایدار در خانواده حفظ می‌کنند، متوجه وجود دیگر انواع ثروت هستند؛ کدام انواع ثروت؟

  • خود (سرمایه انسانی)
  • روابط (سرمایه اجتماعی)
  • ارزش‌ها (سرمایه فرهنگی)

داشتن این درایت که ثروت علاوه بر پول سه جنبۀ دیگر هم دارد برای انتقال ثروت از یک نسل به نسل دیگر حیاتی است.

هدف این مقاله این است که به شما کمک کند تا این انواع ثروت را بشناسید و برای داشتن یک ثروت پایدار همۀ آنها را باهم توسعه دهید.

 

۱- خود (سرمایه شخصی)

عزت نفس، اطمینان به توانایی‌های خود، روشنفکری، دانش، مهارت، انعطاف‌پذیری و عدم تعصب، شاد بودن به عنوان عضوی از خانواده، اینها مصادیقی از سرمایۀ شخصی هستند که هر فرد ثزوتمندی باید آنها را در خود تقویت کند. این ویژگی‌ها غالباً با عنوان توسعۀ شخصی یا توسعه شخصیت یا توسعۀ فردی مطرح می‌شوند.

بعداً این پست را هم بخوانید: سفر کردن راهی ساده برای توسعه شخصی

 

۲- روابط (سرمایه اجتماعی)

یک شبکۀ ارتباطی قوی و گسترده باعث می‌شود از لذت ارتباط داشتن با انسان‌ها، به اشتراک‌گذاشتن رویاهای خود و یافتن شریک و همراه بهره‌مند شوید و با داشتن نقش‌های اجتماعی و مشارکت در امور اجتماعی، در حل مسائل و مشکلات تواناتر شوید. باید بدانید که یک شبکۀ اجتماعی قوی برای شما ثروت‌آفرینی می‌کند.

 

۳- ارزش‌ها (سرمایه فرهنگی)

این نوع ثروت سخت‌تر از دیگر انواع ثروت به دست می‌آید و افزایش می‌یابد، اما بیشترین ارزش را دارد و پایدارتر است. این ثروت باعث می‌شود اعضای خانواده دور هم جمع شوند و خانواده را تشکیل دهند. «اصالت» که اغلب در فرهنگ ما برای خانواده‌های ثروتمند استفاده می‌شود به این نوع از سرمایه اشاره دارد.

می‌دانیم که هر خانواده پولدار، اصیل محسوب نمی‌شود. خانواده‌های اصیل به خاطر داشتن همین سرمایۀ فرهنگی، نسل‌اندرنسل، پولدار بوده‌اند. در واقع، سرمایه فرهنگی ثروتمندی چنین خانواده‌هایی را تضمین کرده است. اصالت، شرافت و فرهنگِ والا چیزی نیست که به سادگی به دست آید اما وقتی که کسب شود به همین راحتی‌ها از بین نمی‌رود.

 

۴- پول (سرمایه مالی)

همانطور که قبلا هم گفتیم پول یکی از انواع ثروت است و معمول‌ترین و مشهورترین آن. این تعریف سرراست‌ترین تعریف از ثروت است؛ ثروت به‌مثابۀ سرمایۀ مالی.

 

درآخر

ثروت داشتن سرمایۀ مالی هست اما فقط سرمایۀ مالی نیست. ثروت اگر نباشد بدبختی زنگ در را می‌زند اما اگر خیال کنید فقط ثروت مالی شما را خوشبخت می‌کند خیر. ثروت مالی باید با دیگر انواع ثروت ترکیب شود تا برای شما و خانواده‌تان حال خوب به ارمغان بیاورد.


۱- shirtsleeves to shirtsleeves in three generations

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۳.۸ (۵ رای)
مجله سلامتی آمان

۲ دیدگاه

    • سلام. ممنون از شما. همه‌ی مقالات ما ترجمه یا تألیفه. برای مقالات ترجمه‌شده سعی می‌کنیم که منبع رو ذکر کنیم، در مورد ذکر نام نویسنده هم در صورت درخواست نویسنده‌ها نام اونها رو زیر مطالبشون درج خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید