آمان در شبکه‌های اجتماعی


تیتر یکذهن و روان

چگونه در زمان حال زندگی کنیم ؟

چگونه از شر نارضایتی از دیروز و ترس از فردا را خلاص شویم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم
461 بازدید

در زمان حال بمان، در اکنون زندگی کن، فقط در امروز زندگی کن!

ما این گزاره‌ها را بارها و بارها شنیده‌ایم، اما هنوز هم تلاش می‌کنیم که زندگی خودمان را تغییر دهیم و بر اساس این رهنمود زندگی کنیم.

اما چرا؟ چرا مشکل است که بفهمیم که زندگی در زمان حال یعنی چه؟ اصلا باید چگونه در زمان حال زندگی کنیم ؟

اگر به ما گفته شده است که راه حل تمام مشکلات ما در حال زندگی کردن است، چرا این کار را انجام نمی‌دهیم؟

چرا ما در عمل اصرار داریم خودمان را در گذشته نگه داریم و در گذشته غرق شویم یا خودمان را دائما به آینده سوق دهیم و در مورد آینده فکر کنیم؟

پاسخ روشن است. برای اینکه گفتن آسان است ولی انجام دادن سخت است.

بنابراین، در اینجا ۵ تمرین بسیار ساده را آماده کرده‌ایم تا با انجام آنها یاد بگیریم که چگونه در زمان حال زندگی کنیم.

 

۱- با تمام توان خود روی یک چیز تمرکز کنید و توجهتان به آن باشد.

منظور از چیز، هرچیز تصادفی مانند مداد یا صندلی نیست. تمرکز کردن روی آنها با تمام توان بسیار بی‌معنی و خسته کننده خواهد بود.

منظور چیزی در طبیعت است. این چیز می‌تواند یک درخت، یک گل یا یک موجود طیبعی زنده باشد.

با تمام توان خود به آن خیره شوید. تمام جزئیات کوچک آن را مشاهده کنید.

اگر خواستید روی یک درخت تمرکز کنید، تماشا کنید که چگونه هر برگ به صورت جداگانه حرکت می‌کند. در خطوط و بافت برگ‌ها زوم کنید و ببینید که چه تعداد رنگ‌های مختلف سبز در کنار هم دیده می‌شود. به رقص شاخه‌ها در باد نگاه کنید و به صدای زمزمه باد در میان برگ‌ها گوش دهید.

هنگامی که شما فقط روی چنین چیزی تمرکز می‌کنید، شما ۱۰۰٪ در زمان حال هستید، درحالی که اصلا خودتان متوجه نشدید.

این تمرین به شما کمک می‌کند که بتوانید روی کارهای روزمره‌ای که انجام می‌دهید تمرکز کنید. تمرکز کردن به ما یاد می‌دهد چگونه در زمان حال زندگی کنیم.

 

مراقبه

 

۲- هرروز هربار ده دقیقه مراقبه داشته باشید.

نگران نباشید، فقط ده دقیه.

فکر نمی‌کنیم شما آنقدر مشغول هستید که نمی‌توانید حتی ۱۰ دقیقه از روز را مراقبه کنید. اگر روزی پنج وعده نماز می‌خوانید اولا در هنگام نماز فقط به آنچه می‌گویید و انجام می‌دهید بیاندیشید و ثانیا می‌توانید بعد از نمازتان، ده دقیقه‌ای مراقبه داشته باشید.

شما لازم نیست یک یوگاکار حرفه‌ای باشید تا بتوانید مدیتیشن کنید. هرکس می‌تواند این کار را انجام دهد و این کار واقعا بهترین راه برای تمرکز شما در لحظه حال است.

یک سری اپلیکیشن مدیتیشن هم برای موبایل شما وجود دارد که مدیتیشن را برای شما سریع و آسان می‌کنند. می‌توانید به راحتی آنها از اپ‌استور موبایل خود دانلود کنید و در فضای آزاد و آرام آنها را امتحان کنید.

 

۳- به جهان بنگرید انگار که فیلم تماشا می‌کنید

هنگامی که شما در قطار یا اتوبوس نشسته‌اید، در یک کافی‌شاپ یا رستوران هستید یا حتی در خیابان قدم می‌زنید، تصور کنید که در سالن سینما نشسته‌اید.

برای یک لحظه هر چیزی را که در اطراف شما در حال اتفاق افتادن است تماشا کنید.

اسم این فیلم “زندگی” است و این فیلم مستند روی دیوار در حال پخش شدن است.

این سریع‌ترین راه برای این است که از خودتان بیرون بیایید و راه درست برای رسیدن به زمان حال را پیدا کنید.

 

۴- به کف پاهایتان فکر کنید

این پیشنهاد که روی کف پاهای خودتون تمرکز کنید به نظر پیشنهاد عجیب و غریبی می‌رسد اما در واقع عجیب‌تر سه پیشنهاد قبلی ما نیست.

اگر احساس می‌کنید ذهن شما بدون اختیار شما داثما به چیزی که دیروز اتفاق افتاده یا آنچه فردا قرار است اتفاق بیفتد، فکر می‌کند، فقط برای یک لحظه مکث کنید و روی کف پاهای خود تمرکز کنید.

چشمانتان را ببندید و فقط به کف پاهایتان فکر کنید. سعی کنید پوست نرم کف پاهایتان را حس کنید بدون اینکه با دستهایتان لمسش کنید. به سادگی از قدرت تمرکزتان استفاده کنید.

کف پاهای خود را روی کفش‌های خود احساس کنید یا اینکه آنها را وقتی روی فرش گذاشته‌اید حس کنید. وقتی پرزهای قالی پاهایتان را قلقلک می‌دهد. به انگشتان پا، قوس کف پایتان و فشاری که به قوزک پایتان می‌آید توجه کنید.

به نظر عجیب و غریب می‌رسد اما شما در واقع در حال حاضر کاملا در زمان حال هستید. افکار مربوط به دیروز و فردای شما هم ناپدید شده‌اند.

 

 

۵- برقصید

رقصیدن بهترین راه برای پاک کردن ذهن شما از افکار غیر ضروری و لذت بردن از زمان حال است.

البته منظور ما رقصیدن در وسط سوپرمارکت یا در ایستگاه اتوبوس و مترو نیست. البته، اگر شما شجاعت انجام این کار را داشته باشید، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

منظور ما این است که گاهی هدفون را در گوشتان بگذارید، درب اتاق خواب خود را قفل کنید و یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را پلی کنید و شروع به رقصیدن کنید.

غیر ممکن است در حالی که وسایل اتاقتان هم دور شما می‌رقصند شما در زمان حال نباشید.

 

در آخر

این ۵ تمرین را انجام دهید و مطمئن باشید می‌توانید علاوه بر اینکه از گذشته و آینده رها شوید قدرت تمرکزتان را بالا ببرید. در نهایت سعی کنید در طول روز هرکاری که می‌کنید فقط به همان کار توجه کنید. به نظر می‌رسد بعد از خواندن این مقاله یاد گرفته باشیم که چگونه باید از شر نارضایتی از گذشته و ترس ار فردا خلاص شویم و چگونه در زمان حال زندگی کنیم.

۴٫۵ (۹۰%) ۲ votes
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید