آمان در شبکه‌های اجتماعی


۷ کار برای جلوگیری از افسردگی هنگام تنها زندگی کردن

Avoid Feeling Depressed While Living Alone
1.34K بازدید

بر اساس یک مطالعه، بزرگسالانی که تنها زندگی می‌کنند، ۸۰ درصد بیشتر از افرادی که با افراد دیگر زندگی می‌کنند، شانس ابتلا به افسردگی دارند. البته تنها زندگی کردن مساوی با افسردگی نیست. اگر تنها زندگی می‌کنید، در اینجا استراتژی‌های را معرفی می‌کنیم که به تقویت خلق‌وخوی شما و جلوگیری از افسردگی کمک می‌کند.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، توسط مؤسسۀ بهداشت حرفه‌ای فنلاند، که طی ۷ سال روی نزدیک به ۳۵۰۰ فرد بزرگسال انجام شد، افرادی که تنها زندگی می‌کنند بسیار بیشتر از دیگران احتمال دارد که داروهای ضدافسردگی مصرف کنند.

مدرس مؤسسه علوم رفتاری دانشگاه هلسینکی می‌گوید:«از هر ۴ زنی که تنها زندگی می‌کنند، ۱ نفر داروهای ضدافسردگی خریداری کرده است؛ درحالی‌که تنها یک نفر از هر ۱۰ زنی که تنها زندگی نمی‌کند داروی ضدافسردگی خریده.»

برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند احساس اینکه تک‌وتنها هستند و کسی را ندارد نقشی کلیدی را در افسردگی بازی می‌کند. وقتی هم که افسردگی بیاید کیفیت خواب بدتر می‎شود، کیفیت خواب هم که پایین بیاید انرژی برای بهبود دادن وضعیت کمتر خواهد بود.

افسردگی با کاهش عزت نفس، فشار خون بالا، عملکرد ضعیف‌تر سیستم ایمنی و افزایش خطر زوال عقل در سال‌های بعد نسبت مستقیم دارد.

به هر دلیلی که تنها زندگی می‌کنید یک زندگی اجتماعی پربار می‌تواند احساس تنهایی و انزوا را از بین ببرد. پس ۷ نکتۀ تخصصی زیر را بخوانید تا به شما کمک کند در حالی که تنها زندگی می‌کنید، با جلوگیری از افسردگی، شاد بمانید.

 

۱- برای جلوگیری از افسردگی روابط خود را حفظ کنید

برنامۀ یک مهمانی بریزید و دوستان‌تان را دعوت کنید. با همکارتان ناهار بخورید و از زمان حال لذت ببرید. نیاز به تدارک‌دیدن و بریز و بپاش نیست؛ یک میان‌وعدۀ ساده، دیدن دسته‌جمعی فیلم و چای و شیرینی کافی است. غذا را می‌شود از بیرون گرفت و دنگی پول آن را حساب کرد.

پیک‌نیک، پارک، سینما، موزه‌گردی، خرید و … را می‌شود با دوستان انجام داد. دفترچۀ تلفن موبایل خود را باز کنید و به فردی که در ماه گذشته با او صحبت نکرده‌اید تماس بگیرید.

 

۲- دوستان جدید به حلقۀ روابط اجتماعی‌تان اضافه کنید

در سنین بالا دوست‌پیداکردن واقعاً دشوار است. ولی جهان پر است از افرادی که از آشناشدن با شما خوشحال می‌شوند. پس خود را در موقعیت‌هایی قرار دهید که آنها را پیدا کنید. مثلاً در یک کلاس آموزشی ثبت‌نام کنید، عضو یک باشگاه ورزشی شوید، یا در حلقه‌های کتابخوانی و شعرخوانی شرکت کنید. صبح‌ها گروه‌های زیادی در پارک‌ها ورزش می‌کنند، می‌توانید آن را هم امتحان کنید.

حتی اگر برنامۀ خاصی ندارید به میان جمعیت بروید. بازار، نمایشگاه، کتابفروشی، کافه.

البته بعضی‌ها حتی در جمع هم احساس تنهایی می‌کنند. می‌توانند به چیزهای دیگری فکر کنند که بابت آنها خوشحالند. به طور کلی فکرکردن زیاد به هرچیزی عادت ذهن ما می‌شود.

 

۳- از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و پیام‌رسان‌هایی مثل واتسپ و سرویس‌های چت تصویری مانند اسکایپ برای دورهم‌جمع‌شدن با دوستان و اقوام نزدیک یا دور بسیار عالی هستند. اگر به هر دلیلی می‌خواهید در خانه بمانید، اینها روشی ارزشمند برای ارتباط با جهان هستند.

اما آنها را جایگزین تعاملات دنیای واقعی نکنید. افرادی که زمان کمتری را به صورت آنلاین و زمان بیشتری را صرف معاشرت در دنیای واقعی می‌کنند، شادتر هستند.

پس مراقب باشید! شبکه‌های آنلاین می‌توانند تصور شما را از خودتان تغییر دهند. پست‌ها و استوری‌های دوستان شما ممکن است زندگی آنها را جذاب‌تر و جالب‌تر از آنچه که هست نسان دهد. اینکه شما خیال کنید دیگران شادتر و خوشبخت‌تر از شما هستند ممکن باعث شود نسبت به خودتان حس بدی پیدا کنید.

 

۴- دیدگاه‌تان را نسبت به تنهازندگی‌کردن اصلاح کنید

برخی افراد، از نظر دهنی، با تنها زندگی کردن مشکل دارند و آن را بد می‌دانند، زیرا فکر می‌کنند که تنها زندگی کردن برابر است با شکست‌خوردن.

این افراد تنهایی را بی‌کس‌بودن یکی می‌گیرند. احساس بی‌کس‌بودن زمانی تجربه می‌شود که فکر کنید چیزی در زندگی‌تان از نظر اجتماعی درست نیست یا احساس کنید آن‌طور که می‌خواهید و دوست داشتید زندگی نمی‌کنید.

به خود یادآوری کنید که تنهازندگی‌کردن به این معنا نیست که زندگی اجتماعی شما دچار کمبود است یا چیزی در زندگی‌تان غلط است. بلکه تنها بودن ممکن است به شما زمان و انرژی بیشتری بدهد تا دوستان بیشتری داشته باشید و زندگی اجتماعی فعال‌تری داشته باشید.

فهرستی تهیه کنید و در آن دلایلی را که باعث شده است از تنهازندگی‌کردن لذت ببرید لیست کنید. مثلاً اینکه بعد از یک روز کاری شلوغ و برمشغله می‌توانید در سکوت و در خانه‌ای آرام استراحت کنید.

 

۵- اگر خجالتی هستید مهارت‌های اجتماعی را بیاموزید

ممکن است برای افراد درونگرا، ملاقات با افراد و دعوت‌کردن دیگران یا مدیریت یک مهمانی کار دشواری باشد، اما اجتماعی‌بودن با تمرین آسان‌تر می‌شود.

با شرکت در جمع دوستان و غیردوستان مهارت‌های اجتماعی را تقویت کنید. می‌توانید دوره‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهای آنلاینی که مهارت‌های اجتماعی را یاد می‌دهند در اینترنت پیدا کنید.

فقط یادتان باشد که هدف این است که یک زندگی اجتماعی شاد داشته باشید و ارتباطات برای شما حال خوب بیاورد، نه اینکه بخواهید ماهیت خودتان را تغییر دهید.

اگر در موقعیت‌های اجتماعی آنقدر مضطرب یا خجالتی هستید که عذاب می‌کشید و به‌شدت از جمع گریزانید، با روان‌شناس یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. ممکن است اختلال اضطراب داشته باشید که البته قابل درمان است.

 

۶- برای روزهای سخت آمادگی داشته باشید

برخی لحظات سخت و تکانه‌های گاه‌به‌گاه در تنهایی طبیعی است، اما راهکارهایی برای مدیریت لحظات آسیب‌پذیر و جلوگیری از افسردگی ناشی از آن وجود دارد:

  • اگر خانه شما خیلی ساکت و آرام است، یک موسیقی بگذارید که در پس‌زمینه پخش شود. تلویزیون را تمام روز روشن نگذارید؛ سروصدای تلویزیون مغز شما را مجبور می‌کند تا صداهای مختلف را مرتب کند، که خودش استرس را افزایش می‌دهد.
  • اگر از داشتن حیوان خانگی لذت می‌برید و مهم‌تر از آن می‌توانید از آن به‌خوبی مراقبت کنید، سگ، گربه، پرنده یا خرگوش شما را از تنهایی در می‌آورند. بر اساس مطالعه‌ای، که در سال ۲۰۱۲ در نشریۀ Geriatric Nursing منتشر شده، داشتن حیوان خانگی به‌طورقابل‌توجهی باعث کاهش تنهایی در زنان مسن می‌شود.
  • لیستی از افراد مهربان و دوست‌داشتنی تهیه کنید که وقتی نیاز به شنیدن یک صدای دوستانه دارید، با آنها تماس بگیرید.

نکاتی هم وجود دارد که قبل از خواب باید به آنها توجه کنید:

  • اگر افکار منفی شما را بیدار نگه می‌دارند، آگاهانه آنها را با افکار بی‌خطر جایگزین کنید. مثلاً قبل از خواب مطالعه کنید.
  • روی تخت‌تان بالش‌های اضافی داشته باشید تا احساس راحتی و گرم‌تربودن کنید.
  • اگر در عرض نیم ساعت خواب‌تان نبرد، برخیزید و کاری انجام دهید که افکار شما را به خود مشغول کند. یک پیشنهاد هم این است که هرچه که شما را آزار می‌دهد و ذهن‌تان را مشغول کرده است روی کاغذ بیاورید و سپس سعی کنید با خیال راحت بخوابید.

 

۷- اگر افسرده هستید کمک بگیرید

اگر متوجه شدید که برای چند هفته (یا بیشتر) از خود و زندگی لذت نبرده‌اید، یک جای کار مشکل دارد. هر کسی در زندگی‌اش (حتی کسانی‌که تنها زندگی نمی‌کنند) هر از گاهی یک دوره‌های بی‌حوصلگی را پشت سر می‌گذارد. اما افسردگی بالینی چیزی فراتر از خلق‌وخوی بد گاه‌به‌گاه یا گذراندن یک روز گند است. افسردگی توانایی فرد برای عملکرد عادی روزانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افسردگی نشانه‌های زیر را دارد:

  • تقریباً همیشه احساس غم، پوچی می‌کنید و احساسات‌تان سریعاً تحریک می‌شود
  • علاقه‌تان را به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می‌بردید از دست داده‌اید
  • احساس درماندگی یا ناامیدی می‌کنید
  • برای بلند شدن از رختخواب مشکل دارید
  • زیاد یا کم می‌خوابید
  • پرخوری می‌کنید یا اشتهایتان را از دست داده‌اید
  • در توجه یا تصمیم‌گیری مشکل دارید

اگر برخی از این علائم را تجربه می‌کنید، با روان‌شناس یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

 

در آخر

برای جلوگیری از افسردگی روش‌های زیادی وجود دارد و ما اینجا فقط ۷ نکته را گفتیم. اگر در زندگی تنهایی تجربه‌ای دارید و روشی را می‌شناسید که می‌تواند به افراد دیگر کمک کند، حتماً زیر این پست یادداشت کنید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید