آمان در شبکه‌های اجتماعی


چطور داشتن روتین آیندۀ شما رو متحول می‌کنه؟

Photo by Lukas Blazek on Unsplash
119 بازدید

تصور کنید زندگی را همینطور که اکنون می‌گذرانید پیش بروید. آیا آن را دوست دارید؟ مثلاً همین ساعتی که امروز از خواب بیدار شدید از خواب بیدار شوید و همینطور که زندگی را سر می‌کنید بدون تغییر ادامه دهید. فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا اتفاق خاصی خواهد افتاد؟

شاید روزی شانس در خانه‌تان را بزند و زندگی‌تان از این رو به آن رو شود. اما شانس یک در میلیون رخ می‌دهد. نمی‌شود زندگی‌مان را قمار کنیم که شاید روزی اتفاقی بیفتد و زندگی رویایی ما به واقعیت تبدیل شود.

زندگی آدم‌های خاص یا آنهایی که شما موفق می‌دانیدشان حاصل یک دورۀ نظم و انضباط است. خودشان به آن می‌گویند تلاش و پشتکار. اما واقعیت این است که تکرار، تکرار و تکرار آنها را به فردی متمایز تبدیل کرده است.

ما آدم‌ها معمولی هم می‌توانیم با داشتن یک روتین روزانه از دیگران متمایز شویم. در واقع با روتین می‌نوانیم آینده‌ای را که از هم‌اکنون معلوم است و با امروز ما فرقی نمی‌کند متحول کنیم.

اما..

روتین دقیقاً چیه؟

روتین، اساساً، یک روال منظم از فعالیت‌هاست. داشتن روتین مثل داشتن یک دستور غذاست اما برای روز، هفته یا ماه. نکتۀ مهم این است که روتین نوعی تکرار است.

مثلاً ممکن است شما هرروز یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید، مسواک بزنید، نرمش کنید و دوش بگیرید و روزتان را شروع کنید. همینطور قبل از خواب صورت‌تان بشویید، مسواک و نخ دندان بزنید، به تخت‌خواب بروید و بعد از خواندن یک یا چند صفحه کتاب بخوابید.

این دو روتین صبحگاهی و روتین شبانه هستند. ممکن است فردی روتین آخر هفته یا روتین اول هر ماه داشته باشد.

اما…

زنی روی کوه در حال نگاه به طلوع خورشید
Photo by Luke Ellis-Craven on Unsplash

چطور داشتن روتین آیندۀ ما را بهتر می‌کند؟

رسیدن به قله قدم‌ها کوچک و تکراری ما را لازم دارد. قدم برداشتن‌های تکراری است که بعد از مدتی ما را به فتح یک قلۀ چندهزارمتری می‌رساند ۵۶۰۳ متری مثل دماوند می‌رساند و ما می‌شویم یک آدم خاص که قلۀ دماوند را در کارنامه زندگی دارد.

حالا روتین‌ها دقیقاً چه کار می‌کنند؟

 

  • دستیابی به اهداف: روتین‌ها به ما کمک می‌کنند تا اهداف بزرگ را به مراحل کوچک، دست‌یافتنی و مدیریت‌پذیر تقسیم کنیم.

مثلاً تصور کنید رویای شما داشتن یک اندام خوش‌‌فرم و متناسب است. فرض کنید برای رسیدن به آن لازم است به مدت ۴ ماه روزی سه ساعت ورزش کنید. این زمان برای شما زیاد است و وقت آن را ندارید. با گنجاندن روزی نیم ساعت صبح و نیم ساعت شب نرمش و طناب‌زدن به طور مداوم و بدون توقف، احتمالاً، بعد از یک سال، تبدیل به یک آدم دیگری شده‌اید.

 

  • بهبود بهره‌وری: روتین‌ها باعث می‌شوند کمتر خسته شوید و فشار ذهنی شما کاهش یابد.

تصور کنید مغازه‌دار هستید و هرروز وقتی وارد مغازه می‌شوید برای آن روز تصمیم می‌گیرید که چه کار کنید. بعد از انجام کار اول به این فکر می‌کنید که کار بعدی باید چه باشد. ولی اگر برای هرروز کارتان یک برنامۀ ثابت داشته باشید، احتمالاً، بعد از مدتی، بدون اینکه ذهن‌تان را خسته کنید همۀ کارها به صورت عادت انجام می‌شوند.

در واقع روتین به شما این امکان را می‌دهد که انرژی خود را صرف نحوۀ انجام کارها کنید و روی خود کار تمرکز کنید، نه اینکه الان باید چه کار کنم و بعدش باید چه‌کار کنم.

 

  • عادات سالم: داشتن روتین روشی عالی برای ایجاد و حفظ عادات سالم است. ورزش، وعده‌های غذایی سالم و خواب کافی خودکار می‌شوند و لازم نیست برای داشتن آنها انرژی زیادی صرف کنید. همین عادات سالم هستند که به آینده‌ای سالم‌تر و شادتر منجر می‌شوند.

 

  • استرس کم‌تر: قابل‌پیش‌بینی‌بودن چیزها باعث کاهش نگرانی ما انسان‌ها می‌شوند. اینکه می‌دانیم فردا قرار است چه کار کنیم، به طور قابل‌توجهی، سطح استرس را کاهش می‌دهد.

دانستن آنچه در طول روز، هفته و ماه باید انتظار داشته باشیم، به ذهن ما اجازه می‌دهد، به جای نگرانی در مورد آینده، با آرامش روی کاری که در حال انجام آن هستیم تمرکز کنیم. در واقع داشتن روتین کمک می‌کند بتوانیم در زمان حال زندگی کنیم.

 

  • احساس موفقیت: احساس «رسیدن» و «دست‌یافتن» به آنچه که قبلاً می‌خواستیم همان چیزی است که ما آدم‌ها لازم داریم. همین‌که بفهمیم آن چیزی را قبلاً اراده کرده‌ایم الآن به دست آورده‌ایم؛ هرچند چیز بسیار کوچکی باشد به ما اجساس ارزشمندبودن می‌دهد.

انجام تکالیف، مخصوصاً آنهایی که خودمان برای خودمان تعیین کرده‌ایم، به عنوان روتین، به ما احساس موفقیت می‌دهد. احساس موفقیت دائمی و هرروزه، در رسیدن به چیزهای کوچک، همان چیزی است که ما لازم داریم تا اعتمادبه‌نفس‌ما را زنده کنیم.

 

در آخر

روتین‌ها، به دلایلی که گفتیم، بسیار مفید هستند. آنها می‌توانند، استرس را کاهش دهند و به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کنند. اما به یاد داشته باشید، روتین‌ها نباید آنقدر سفت‌وسخت باشند که زندگی ما را خسته‌کننده کنند. همیشه کمی انعطاف و تنوع هم خوب است!

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید