آمان در شبکه‌های اجتماعی


چطور ارادۀ قوی‌تری داشته باشیم؟

Photo by Ian Stauffer on Unsplash
332 بازدید

آیا می‌خواهید بدانید که چطور اراده‌ای قوی داشته باشید؟ در این متن به سادگی و با تأکید بر نکات کلیدی به شما می‌گوییم که برای تقویت اراده چه کارهایی می‌شود کرد؟ خواندن این متن زمان زیاد طول نمی‌کشد.

فردی در حال تمرین شنا (push up)
Photo by Ayo Ogunseinde on Unsplash

در زندگی هرکدام از ما دوست داریم به اهدافی که در ذهنمان تعیین کرده‌ایم برسیم. هرجقدر هم عمر کنیم زندیگی کوتاه است و باید در این زمان کوتاه طوری زندگی کنیم که هرچه زودتر به این اهداف برسیم. رسیدن به این اهداف، اول زا هر چیز، نیازمند تصمیم محکم ما هستند. این اهداف بر فرض اینکه درست انتخاب شده باشند و امکان منطقی و فیزیکی داشته باشند ارادۀ قوی ما را لازم دارند.

 

چطور با انجام یک سری کارها اراده را قوی و قوی‌تر کنیم؟

فرض کنید می‌خواهید سفر کنید. قبل از هرچیز بلیت می‌خرید. همانطور که برای سفر پول لازم است برای رسیدن به اهداف و موفق‌شدن هم اراده لازم است. شما که شروع به خواندن این مطلب کرده‌اید اولین قدم را برداشته‌اید. تا اینجا نشان می‌دهد ارادۀ لازم برای شروع را دارید.

 

۱- به خودتان جایزه دهید

مثلاً تصمیم گرفته‌اید که رژیم غذایی بگیرید. یک کاری را که خیلی دوست دارید و بدن و مغزتان از انجام آن کار لذت می‌برند را انتخاب کنید: مثل چرخ‌زدن در اینستاگرام یا خوردن میوه‌خشک یا دیدن فیلم یا خوردن کمی شکلات. اینها می‌توانند پاداش شما برای برداشتن قدم‌های اول باشند.

چند نکته:

  • به دادن جایزه به خود عادت نکنید؛
  • جوایز باید خودشان سالم باشند و شما را از هدفتان دور نکنند.

یادتان باشد که هدف از این کار این است که شما از حرکت به سمت هدف‌تان احساس غرور کنید.

 

۲- روتین داشته باشید

در ادامه باید یک‌سری عادت‌ها را در خود به وجود بیاورید. این عادت‌ها چون خودشان چالش‌برانگیزند از شما آدم بااراده‌تری می‌سازند.

نرمش صبحگاهی

ورزش صبحگاهی فواید زیادی دارد. اول اینکه روزتان را با بهترین کار ممکن شروع کرده‌اید؛ بعد از آن افزایش متابولیسم، بهبود سطح انرژی و ترشح اندورفین‌هایی که خلق و خوی شما را در طول روز شادتر می‌کند. با حرکات ساده شروع کنید. یک آهنگ شاد پخش کنید و با آن نرمش کنید. نرمش‌کردن حتی اگر در ابتدا چند حرکت ساده باشد و وقت زیادی از شما نگیرد به شما کمک می‌کند بدنتان برای روزهای موفقیت سالم نگه دارید.

مدیتیشن

زمانی از روز را که به نظرتان آرامش بیشتری هم دارید برای مراقبه‌کردن در نظر بگیرید. این تمرین به شما کمک می‌کند ذهن شفاف‌تر، آرام‌تر و قدرتمندتری داشته باشید. مطلب زیر را باز کنید و  پس از تمام‌کردن همین مطلب بخوانید تا یاد بگیرید چطور مدیتیشن کنید.


مدیتیشن چیست یا درست‌تر بگوییم مدیتیشن چی نیست؟


مطالعه

قبل از خواب چند صفحه کتاب بخوانید. با یک یا چند صفحه شروع کنید. با یک رمان شروع کنید. این کار علاوه بر فواید مطالعه به شما ثابت می‌کند که به خودتان باور بیاورید. شما اراده کرده‌اید که کتاب بخوانید و توانسته‌اید. همین.

داشتن روتین چطور به داشتن ارادۀ قوی کمک می‌کند؟

  • داشتن روتین نوعی تعهد است. شما با خودتان متعهد می‌شوید که هرروز یک کاری را انجام دهید و آن را انجام می‌دهید. این کار به شما این حس را می‌دهد که شما می‌توانید. شما می‌توانید اراده کنید و به آن برسید. پس از مدتی مغز شما خواهد فهمید که تصمیمات شما شدنی هستند.
  • همچنین، روتین داشتن باعث کاهش استرس و افزایش تمرکز می‌شود.

 

۳- تأخیر را متوقف کنید

چه کارهای روزمرۀ چه کارهای بزرگ‌تری که در زندگی دارید. وقتی قکر می‌کنید که خوب است آن کار را انجام دهم در اولین فرصت آن را انجام دهید. اگر می‌گویید خوب است اتاق را مرتب کنم همان لحظه اگر مشغول دیگری نیستید آن را انجام دهید. همان لحظه. اگر مشغول کار دیگری بودید پس از تمام‌شدن آن دون اهمال اراده‌تان را عملی کنید. جلوگیری از اهمال را از کارهای کوچک شروع کنید.

برای کارها و تصمیم‌های بزرگتر مثل شروع یک هنر از همین الان قدم بسیار کوچکی برایش بردارید. تحقیق‌کردن اولین قدم است. در اینترنت بگردید و در مورد آن بخوانید. پس قدم اول را در اولین زمان ممکن بردارید.

 

۴- با خودتان مهربان باشید

در نهایت اینکه موفقیت نهایی را رسیدن به یک عادت روزانه یا داشتن ارادۀ پولادین یک‌شبه نمی‌شود. اینطور نیست که امروز بخواهید و فردا بشود. شاید اگر اراده‌تان هرروز و هروز قوی‌تر شد برسید به آنجا اما یادتان باشد قبل از رسیدن به موفقیت کامل چندباری اشتباه خواهید کرد. خودتان را سرزنش نکنید، خودتان را ببخشید، خودتان را دوست داشته باشید و با انرژی مثبت و اندیشۀ مثبت هرروز بهتر و بهتر بشوید.

یک مثال شاید همه چیز را روشن‌تر کند. تصور کنید می‌خواهید سیگار را ترک کنید. ممکن است چندباری بعد از یک هفته، بعد از یک ماه، بعد از یک سال دوباره سیگارکشیدن را شروع کنید اما یادتان باشد حق اشتباه‌کردن دارید و زودتر جلوی اشتباه را دوباره خواهید گرفت.

این مطلب با پیشنهادهای شما کامل‌تر خواهد شد اگر آنها را زیر این پست بنویسید. اگر این مطلب را مفید دانستید یا به آن نقد داشتید حتما در بخش نظرات ذکر کنید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)
مجله سلامتی آمان

دیدگاهتان را بنویسید